'/> Resep gampang Ayam Goreng Berempah Mudah! - Resepi Melayu

Resep gampang Ayam Goreng Berempah Mudah!

Ayam Goreng Berempah Mudah! ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di ponsel untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan inspirasi. Seterusnya merupakan gambar tentang Ayam Goreng Berempah Mudah! yang dapat kamu jadikan contoh. Resepi ayam goreng berempah serai selambak ini memang sedap di makan dengan nasi. Dan resepi ini tidaklah sesukar mana. Bahan yang digunakan untuk ayam goreng berempah ni pun simple sahaja dan mudah didapati!

Ayam Goreng Berempah Mudah! Ayam goreng berempah - hanya sepinggan nasi yang diperlukan! Tapi pernah tak terpikir, "macam mana ayam goreng dekat kedai sedap dia lain macam?" Walaupun hidangan ini memang nampak senang, tapi sebenarnya ada cara-cara tertentu untuk memasak ayam goreng yang rangup tapi penuh perisa. Disini, kami ingin berkongsi dengan anda resepi ayam. kamu mampu membuat Ayam Goreng Berempah Mudah! pakai 23 bahan 4 langkah. Inilah langkah-langkah untuk memasaknya.

Ingredients of Ayam Goreng Berempah Mudah!

  1. Persiapkan 1/2 of ekor ayam dibersihkan dan potong ikut saiz yang disukai.
  2. Sediakan 2 of tangkai daun kari.
  3. Siapkan juga of Sebiji telur saiz kecil.
  4. Siapkan juga 3 sudu makan of tepung jagung.
  5. Sediakan 1 sudu makan of tepung beras.
  6. Persiapkan 1/2 sudu teh of jintan manis.
  7. Persiapkan 1/2 sudu teh of serbuk jintan manis.
  8. Siapkan juga 1 sudu teh of serbuk jintan putih.
  9. Siapkan juga 1 sudu makan of serbuk ketumbar.
  10. Sediakan 1 sudu teh of serbuk kunyit.
  11. Siapkan juga 2 sudu makan of serbuk kari.
  12. Persiapkan 1 sudu makan of serbuk cili.
  13. Persiapkan 1/2 of sudu kecil serbuk lada putih.
  14. Siapkan juga 1 sudu teh of Garam.
  15. Persiapkan 1 sudu teh of gula.
  16. Sediakan of Bahan kisar.
  17. Siapkan juga 1 of biji bawang bombay.
  18. Siapkan juga 4 ulas of bawang putih.
  19. Persiapkan 5 of tangkai cili kering.
  20. Sediakan 1 of inci halia.
  21. Siapkan juga 1/2 of inci lengkuas.
  22. Sediakan 3 batang of serai.
  23. Siapkan juga 1/4 cawan of air.

Selain itu, ayam yang telah diperap dengan bahan-bahan berempah tu, boleh disimpan lama di dalam peti sejuk. Jadi bolehlah buat banyak-banyak sekali, lepas tu hanya tinggal goreng sahaja bila nak makan. Kepada mereka yang sibuk boleh la cuba resepi ayam goreng berempah ni pada hujung minggu buat stok untuk anak-anak. Kemudian goreng ayam hingga kekuningan atau garing.

Intruksi cara memasak Ayam Goreng Berempah Mudah!

  1. Satukan ke semua bahan tadi,kacau sebati.
  2. Masukkan daun kari.
  3. Kemudian masukkan ayam, perap selama 3jam, nak hasil yang terbaik, perap semalaman, kemudian goreng dalam minyak yang banyak.
  4. Bole dihidangkan dengan nasi putih,ataupun apa2 saja hidangan nasi,selamat mencuba.

Resepi Roti Susu Gebu Menggunakan Air Fryer. Resepi Ayam Goreng Berempah yang sangat sesuai dihidangkan bersama nasi minyak atau nasi lemak. Sedap juga jika dimakan bersama nasi putih yang panas begitu sahaja. Apa yang paling istimewa tentang resepi ini ialah serai yang ditumbuk berasingan menjadikan tekstur serdak dan bertali serta rangup apabila digoreng. Lagi banyak serai, lagi sedap dan wangi ayam gereng berempah ini.

Begitulah pembahasan Ayam Goreng Berempah Mudah! terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel blog ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel blog ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga menandai halaman website ini dengan judul Ayam Goreng Berempah Mudah!artikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.