'/> Step by step membuat mudah Ayam Kampung Masak Kurma - Resepi Melayu

Step by step membuat mudah Ayam Kampung Masak Kurma

Ayam Kampung Masak Kurma ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di HP untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan contoh. Berikutnya merupakan gambar mengenai Ayam Kampung Masak Kurma yang dapat Anda jadikan contoh. Hi Semua, kali ini Che Nom nak kongsikan resepi Ayam Masak Kurma. Sama seperti kari, hidangan ni sangat terkenal di kalangan masyarakat Melayu, juga. Cara-Cara Memasak Ayam Masak Kurma :) ❤ Bahan-bahan ❤ - Ayam - Bawang Merah - Bawang Putih - Halia - Kayu Manis - Bunga Lawang - Buah Pelaga - Rempah Kurma.

Ayam Kampung Masak Kurma Untuk hidangan resepi ayam masak kurma, anda boleh dapatkan serbuk rempah kurma yang siap sedia dijual di pasaraya. Cari sahaja rempah kurma ayam Bahan masak yang sinonim dengan resepi ayam masak kurma ialah penggunaan ubi kentang. Kentang yang dimasak sekali dengan rempah. anda dapat membuat Ayam Kampung Masak Kurma mengfungsikan 14 bahan 4 langkah. Berikut cara anda untuk membuatnya.

Ingredients of Ayam Kampung Masak Kurma

  1. Persiapkan 1 of ekor ayam kampung.
  2. Siapkan juga 1 of biji bawang besar potong 4.
  3. Siapkan juga 5 of biji bawang merah.
  4. Persiapkan 4 ulas of bawang putih.
  5. Siapkan juga 3 of sekawan. Pelaga 2 biji, bunga lawang 2 biji, cengkih 4 biji.
  6. Persiapkan 1.6 liter of Air.
  7. Siapkan juga 3 of sudu besar gula(pereh).
  8. Sediakan 1 sudu makan of garam(pereh).
  9. Sediakan 1 of biji tomato. Belah 2@4.
  10. Siapkan juga of Sekeping 2 asam keping.
  11. Siapkan juga of Sepeket rempah kurma.
  12. Persiapkan 3/4 cawan of santan pekat.
  13. Siapkan juga of Minyak utk menumis.
  14. Sediakan of Halia 1'.

Hari ni che mat masak kurma ayam. Plan asal nak bikin kari, tapi menu bertukar tanpa dirancang bila Bak nak makan kurma ayam. Baik lah kita dahulukan selera big boss. Tak susah nak bikin, senang saja.

Intruksi cara memasak Ayam Kampung Masak Kurma

  1. Tumis 3 sekawan tu dlu. Selepas itu masukkan bawang dan halia yg telah diblender. Tumis sampai garing. Jangan lupe masukkan sekali sepeket rempah kurma tu. Jangan trtukar dengan rempah sup plak. Baca leklok🤣.
  2. Sebelum tumis td mati kan air ayam Kampung ni dlu yer.. Klu ada periuk tekanan lagi bagus...sy pakai periuk tekanan atas dapur je. Boleh juga.. Masak air dengan ayam td sampai empuk. Proses ni lama.. Dekat sejam. Huhuhu..
  3. Dah garing bawang td.. Masukkan Kentang & lobak merah. Lupe nk snap time buh lobak td..
  4. Tunggu Kentang dan lobak merah empuk. Masukkan santan. Pahtu buh bawang besar yg belah 4 tu trus. Time ni leh buh asam keping. Tunggu menggelegak leh tutup. Boleh letak gula & garam. Dan tomato tadi. Siap utk dihidang. 😊.

Rempah kurma tu ikut pilihan anda nak guna jenama apa atau guna yang rempah kurma. Biasanya anak anak tak suka masakan kurma. Aween pernah minta suruh tukar menu bila diberitahu saya ingin memasak kurma. Tapi memang mengejutkan kerana masakan lauk kurma hari ini habis licin dengan sekali makan sahaja. Teringat semasa arwah ayah masih ada.

Begitulah pembahasan Ayam Kampung Masak Kurma terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel website ini bermanfaat suport kita dengan cara share postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga menandai halaman website ini dengan judul Ayam Kampung Masak Kurmapostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.