'/> Tutorial memasak gampang Ayam Goreng Kunyit Sambal Geprek - Resepi Melayu

Tutorial memasak gampang Ayam Goreng Kunyit Sambal Geprek

Ayam Goreng Kunyit Sambal Geprek ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di smartphone untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan contoh. Berikutnya adalah gambar seputar Ayam Goreng Kunyit Sambal Geprek yang dapat kalian jadikan ide. Ayam geprek is an Indonesian crispy battered fried chicken crushed and mixed with hot and spicy sambal. Currently ayam geprek is commonly found in Indonesia and neighbouring countries, however its origin was from Yogyakarta in Java. Geprek is Javanese term for "crushed" or "smashed", thus ayam geprek means "crushed chicken".

Ayam Goreng Kunyit Sambal Geprek Jadi ayam geprek ini merupakan variasi resep dengan bahan dasar daging ayam segar yang nantinya akan di goreng dengan bumbu ayam geprek spesial dan kemudian dagingnya akan di memarkan atau di geprek. Untuk penyajiannya sendiri biasanya di temani dengan sambal bawang penas dengan beberapa tingkat kepedasan sesuai selera. "Teringin ayam goreng kunyit, tapi bila masak mesti tak jadi macam dekat kedai yang orang jual tu…" Bukan sahaja orang dewasa malah kanak-kanak juga menggemari masakan ayam goreng kunyit rangup macam yang dijual di kedai makan. Sesuai untuk dimakan bersama nasi panas atau dimakan dengan begitu sahaja, sajian ini mendapat tempat di hati ramai rakyat […] Bahan-bahan ayam goreng kunyit untuk dua orang makan. anda mampu memasak Ayam Goreng Kunyit Sambal Geprek pakai 12 bahan 5 langkah. Berikut langkah-langkah untuk membuatnya.

Ingredients of Ayam Goreng Kunyit Sambal Geprek

  1. Siapkan juga 250 g of isi ayam dipotong kecil.
  2. Siapkan juga 2 of biji ubi kentang dipotong dadu.
  3. Sediakan 1 of biji bawang holland, di hiris.
  4. Siapkan juga 2 ulas of bawang putih.
  5. Sediakan 1 1/2 of sudu besar sambal geprek.
  6. Sediakan 1 of sudu besar bawang yang telah dikisar.
  7. Persiapkan 1 of sudu besar serbuk kunyit.
  8. Persiapkan 1/2 of sudu besar serbuk kari.
  9. Sediakan 1 sudu teh of garam.
  10. Sediakan 1/2 sudu teh of ajinomoto.
  11. Siapkan juga 1/2 cawan of minyak untuk menggoreng.
  12. Sediakan 3 of sudu besar minyak untuk menumis.

Anda boleh juga gantikan ayam dengan daging dan taraa, ianya menjadi resepi daging goreng kunyit. Lihat juga resep Sambal ayam geprek enak lainnya! Set Ayam Goreng Kunyit Meletop dengan Sambal Belacan & Sup Kosong - Duration:. Resepi Viral Ayam Goreng Kunyit Mat Rock - Duration:.

Langkah cara memasak Ayam Goreng Kunyit Sambal Geprek

  1. Panaskan minyak. Goreng ubi kentang sehingga menjadi warna keperangan. Angkat, toskan dan ketepikan..
  2. Gaul isi ayam dengan serbuk kunyit, serbuk kari dan sedikit garam.Goreng di dalam minyak yang sama. Angkat, toskan dan ketepikan..
  3. Buang minyak. Biarkan tinggal lebih kurang 3 sudu besar. Tumis kan bawang kisar, bawang putih dan sambal geprek..
  4. Apabila naik bau, masukkan garam dan ajinomoto. Kemudian masukkan ubi kentang dan isi ayam yang telah digoreng tadi. Taburkan bawamg holland..
  5. Kacau sebati, dan tutup api. sedia untuk dihidang..

Anda akan dapat ayam penyet yang rangup dan juicy. Jangan lupa goreng tempe , sediakan ulam dan penyetkan ayam ya. Memang terbaik la kombinasi resepi ayam penyet ni dengan ayam dan sambalnya. Nah, jika mau mencoba memasak sendiri sajian menu spesial ini di rumah, beberapa variasi resep dan cara membuat ayam geprek ini bisa Anda coba saat weekend tiba. Bumbu ayam geprek ini bisa dengan mudah didapatkan di pasar pasar tradisional atau di supermarket kok, jadi Anda tidak akan kesulitan membuatnya.

Begitulah pembahasan Ayam Goreng Kunyit Sambal Geprek terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel situs ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Ayam Goreng Kunyit Sambal Geprekpostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.