'/> Resep praktis Ayam Api Oren Bakar - Resepi Melayu

Resep praktis Ayam Api Oren Bakar

Ayam Api Oren Bakar ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya sobat. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di smartphone untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan inspirasi. Seterusnya merupakan gambar berkaitan dengan Ayam Api Oren Bakar yang bisa kalian jadikan contoh. Korek api (kadang disebut juga geretan atau pematik) adalah sebuah alat untuk menyalakan api secara terkendali. Masa untuk bakar bergantung kepada jenis ayam atau size ayam. Resepi Ayam Madu Bakar Pasar Malam.

Ayam Api Oren Bakar Hi guys, selamat datang pada video pertama kami. Tutup api dan biarkan selama sejam supaya rempah meresap. Nak letak hirisan kentang atau lobak merah pun boleh pada bahagian tepi ayam. anda sanggup membuat Ayam Api Oren Bakar manfaatkan 19 bahan 7 langkah. Inilah step by step untuk memasaknya.

Ingredients of Ayam Api Oren Bakar

  1. Siapkan juga of 👉Bahan Perapan Ayam.
  2. Sediakan 500 gm of Kepak Ayam bahagian drumette.
  3. Sediakan 1 sudu teh of Garam halus.
  4. Persiapkan 1/2 sudu teh of Lada hitam.
  5. Sediakan 2 sudu besar of Minyak zaitun.
  6. Sediakan of 👉 Sos.
  7. Sediakan 70 ml of Jus oren.
  8. Sediakan 1 sudu teh of Parutan kulit Sunkist.
  9. Sediakan 3 ulas of Bawang putih ditumbuk.
  10. Sediakan 1 1/2 sudu besar of Sos tiram.
  11. Siapkan juga 1 1/2 sudu besar of Sambal Bangkok.
  12. Siapkan juga 1 sudu besar of Sambal extra bawang putih.
  13. Siapkan juga 1/2 sudu teh of Lada Cayenne.
  14. Sediakan 3 sudu kecil of Gula pasir.
  15. Persiapkan 2 sudu besar of Air.
  16. Sediakan 1 sudu teh of Tepung Jagung/ Maizena.
  17. Persiapkan of 👉 Hiasan.
  18. Sediakan Secukup rasa of Bijan panggang.
  19. Persiapkan Secukup rasa of Hirisan daun ketumbar.

Ayam panggang akan nampak berkilat lagi. Hi guys, selamat datang pada video pertama kami. Guna api atas bawah untuk mendapatkan ayam bakar yang cantik garingnya dan sentiasa terbalikkan ayam tu. Ayam bakar mantab di cilincing Jl.

Intruksi cara membuat Ayam Api Oren Bakar

  1. Sediakan bahan-bahan.
  2. Keratkan bahagian pangkal ayam, tarikkan dagingnya ke bawah sehingga terlepas dari tulangnya, kemudian bulatkan, sehingga berbentuk seperti LOLLIPOP. Ulang sehingga selesai.
  3. Perapkan ayam dan simpankan di dalam peti sejuk selama 15 minit, selepas itu keluarkan dan susun ayam di atas rak dawai yang dialaskan dengan dulang..
  4. Panaskan ketuhar pada suhu 180 darjah Celsisu selama 10 minit kemudian bakar ayam selama 45 minit sehingga ayam masak dan permukaannya garing. Selepas 20 minit pertama terbalikkan ayam, dan bakar lagi selama 25 minit, selepas masak, keluarkan ayam.
  5. Campurkan semua bahan sos ke dalam mangkuk, kacau rata dan tuangkan ke dalam sauce pan/kuali masakkan sos sehingga pekat dan masukkan ayam gaul rata, padamkan api dan keluarkan.
  6. Pindahkan ayam ke piring hidangan taburkan sedikit bijan dan hirisan daun ketumbar di atasnya. Nikmatilah.....
  7. Hidangkan Ayam bersama nasi panas atau dimakan tanpa nasi pun sedap.Selamat mencuba dan semoga berjaya😘😘😘.

Penyediaan kuah : Kisar kesemua bahan untuk kuah dan tumis dengan api perlahan. Kacau sepanjang masa sehingga kuah menjadi pekat. Perasakan dengan sedikit garam dan gula. Lumurkan sedikit kuah ke atas ayam yang sedang dibakar. Menu ini simpel banget, dan karena ku orang jawa jadi suka dengan yang manis-manis.

Begitulah pembahasan Ayam Api Oren Bakar terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan situs ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel website ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga menandai halaman blog ini dengan judul Ayam Api Oren Bakarkonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.