'/> Tutorial memasak gampang Rendang Ayam Cili Padi - Resepi Melayu

Tutorial memasak gampang Rendang Ayam Cili Padi

Rendang Ayam Cili Padi ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di smartphone untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan ide. Berikutnya adalah gambar berkaitan dengan Rendang Ayam Cili Padi yang dapat sobat jadikan contoh.

Rendang Ayam Cili Padi anda mampu memasak Rendang Ayam Cili Padi menggunakan 13 bahan 5 langkah. Berikut step by step untuk membuatnya.

Ingredients of Rendang Ayam Cili Padi

  1. Sediakan 1 of ekor ayam.
  2. Persiapkan 1 kotak of santan.
  3. Persiapkan 5 batang of serai.
  4. Persiapkan 7 of biji bawang kecil.
  5. Siapkan juga 5 ulas of bawang putih.
  6. Sediakan of Sehelai daun kunyit.
  7. Sediakan 2 helai of daun limau purut-koyak2kan saja.
  8. Siapkan juga 20 batang of Cili padi (kalau nak lagi pedas tambah lagi).
  9. Persiapkan 1 of inci halia.
  10. Persiapkan 1 of inci kunyit hidup.
  11. Persiapkan 1 of inci lengkuas.
  12. Siapkan juga 2 sudu teh of garam.
  13. Persiapkan 1 cawan of minyak masak.

Langkah cara memasak Rendang Ayam Cili Padi

  1. Cili api, kunyit, halia, 2 batang serai, 3 biji bawang merah, 2 ulas bawang putih - blend hancur..
  2. 2 batang serai, daun kunyit, bawang merah, bawang putih yg lebih tadi hiris halus. Ketuk lengkuas dan serai yg lagi sebatang..
  3. Panaskan 1 cawan minyak masak. Tumis bahan-bahan yang dihiris, bersama lengkuas dan serai yg diketuk tadi (kecuali kunyit dan daun limau). Bila bahan2 tu dah naik bau, dah pecah minyak masukkan ayam. Kecutkan ayam bersama bahan2 tu, tambah air 1 cawan. Masukkan garam.
  4. Masykkan santan. Kacau-kacaukan hingga sebati. Tambah air 2 cawan. Masak hingga hampir kering..
  5. Masukkan daun kunyit dan daun limau purut. Gaul-gaul dan biarkan hingga kuah kering sikit. (Ikut kalau suka basah/berkuah-saya suka berkuah nak makan dengan nasi impit). Tutup api dan hidangkan..

Begitulah pembahasan Rendang Ayam Cili Padi terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan website ini bermanfaat suport kami dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga menandai halaman website ini dengan judul Rendang Ayam Cili Padiartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.