'/> Resep gampang AYAM GORENG KUNYIT Ala Thai - Resepi Melayu

Resep gampang AYAM GORENG KUNYIT Ala Thai

AYAM GORENG KUNYIT Ala Thai ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di gadget untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan ide. Berikutnya adalah gambar seputar AYAM GORENG KUNYIT Ala Thai yang bisa kamu jadikan inspirasi. Saya suka hidangan ayam goreng kunyit ala thai yang dimakan bersama kuah tomyam dan telur dadar. Ianya satu kombinasi yang cukup sempurna di mata saya. Jangan lupa timun dan juga sambal belacan.

AYAM GORENG KUNYIT Ala Thai Masak bahan tumis sehingga naik minyak. Seterusnya masukkan serai dan bawang besar. Kemudian masukkan ayam goreng dan perasakan dengan garam serta. kamu bisa memasak AYAM GORENG KUNYIT Ala Thai menggunakan 13 bahan 5 langkah. Berikut cara anda untuk memasaknya.

Ingredients of AYAM GORENG KUNYIT Ala Thai

  1. Persiapkan 300 gr of Fillet ayam dipotong dadu.
  2. Persiapkan 1/2 sudu teh of Garam.
  3. Siapkan juga 1/2 sudu teh of Serbuk kunyit.
  4. Siapkan juga 50 ml of Minyak sayur.
  5. Sediakan 5 ulas of Bawang putih.
  6. Siapkan juga 1 cm of Halia.
  7. Persiapkan 8-10 of Cili padi Merah & Hijau.
  8. Sediakan 2 sudu besar of Sos ikan Thailand.
  9. Persiapkan 50 ml of Air (Optional).
  10. Siapkan juga 50 gm of Lobak merah dipotong panjang.
  11. Persiapkan 70 gm of Kacang panjang.
  12. Persiapkan 1 biji of Bawang besar dipotong bulat.
  13. Siapkan juga 1 biji of Cili Merah dipotong serong.

Ayam goreng kunyit ni simple jer tapi kalau tak kena cara,ayam rasa keras dan kering, memang potong selera la kan? Kalau kita makan kat restoren thai memang sedap rangup di luar tapi bahagian dalam masih lembut dan berjus. Tektur macam tu la yang sedap. Tapi kalau ayam goreng kunyit dah biasa sangatkan, apa kata korang try buat resepi ayam goreng kunyit ala thai ni pulak.

Intruksi cara memasak AYAM GORENG KUNYIT Ala Thai

  1. Sediakan bahan-bahan.
  2. Campurkan ayam, garam, dan serbuk kunyit, kacau rata, dan simpankan di dalam peti sejuk selama 15 minit sehingga bumbu meresap. Ketepikan. Tumbuk halus, cili padi, bawang putih dan halia, ketepikan..
  3. Panaskan minyak, goreng ayam sehingga masak tetapi jangan terlalu kering, keluarkan ayam dan ketepikan. Gunakan sisa minyak ayam goreng tadi, tumiskan bumbu yang ditumbuk sehingga harum, masukkan lobak merah, kacang panjang, sedikit air, kacau rata, masukkan ayam goreng, sos ikan, bawang besar, dan hirisan cili merah, masak untuk seketika dengan menggunakan api besar, keluarkan dan hidangkan..
  4. Hidangkan AYAM GORENG KUNYIT Ala Thai dengan Nasi putih panas.🤤🤤🤤 Sungguh enak sekali rasanya 😘😘😘.
  5. Selamat mencuba dan semoga berjaya 😘😘😘.

Bahan asasnya adalah ayam yang digoreng bersama garam dan kunyit. Dalam resepi ni saya menggunakan bawang putih, cili padi, sos ikan dan beberapa bahan lain yang memberi kelainan dari ayam kunyit biasa dan membangkitkan rasa. Cara memasak resepi ayam paprik ala thai : Isi dada ayam dipotong dadu nipis. Panaskan minyak dan goreng isi dada ayam sehingga separuh masak. Semalam tengah dok scroll fb feeds nampak sorang kawan lama share resepi ayam masak Thai.

Begitulah pembahasan AYAM GORENG KUNYIT Ala Thai terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan website ini bermanfaat suport saya dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul AYAM GORENG KUNYIT Ala Thaikonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.