'/> Resep gampang Ayam goreng kunyit bersama cendawan - Resepi Melayu

Resep gampang Ayam goreng kunyit bersama cendawan

Ayam goreng kunyit bersama cendawan ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di gadget untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan contoh. Seterusnya adalah gambar seputar Ayam goreng kunyit bersama cendawan yang dapat kalian jadikan inspirasi. This is a simple recipe on how to make Ayam Goreng Kunyit Masak Mushroom. Bahan-bahan ayam goreng kunyit untuk dua orang makan. Anda boleh juga gantikan ayam dengan daging dan taraa, ianya menjadi resepi daging goreng kunyit.

Ayam goreng kunyit bersama cendawan Utk memastikan masakan ni sedap, cendawan yg digunakan mestilah yg segar beli aje terus masak. Kalu yg disimpan beberapa hari dlm petiais, nanti bau cendawan trsbt dah jadi kurang enak. Kemudian masukkan air sedikit demi sedikit sehingga sesuai kepekatannya. kamu sanggup membuat Ayam goreng kunyit bersama cendawan pakai 11 bahan 4 langkah. Berikut step by step untuk membuatnya.

Ingredients of Ayam goreng kunyit bersama cendawan

  1. Siapkan juga 4 of ketul ayam (dipotong kecil kecil).
  2. Siapkan juga 1 of sudu kecil kunyit.
  3. Sediakan 1/2 of sudu kecil garam.
  4. Persiapkan 1 of biji bawang besar dipotong bulat.
  5. Sediakan 2 ulas of bawang putih dihiris.
  6. Siapkan juga 1 of sudu kecil lada hitam.
  7. Persiapkan 1 of sudu kecil serbuk cukup rasa.
  8. Persiapkan 1 of biji cili merah Dihiris.
  9. Siapkan juga 2 of biji cili padi dihiris.
  10. Siapkan juga 4 of biji cendawan shiitake dihiris.
  11. Sediakan of Minyak secukupnya.

Celup cendawan tiram ke dalam adunan tepung. Goreng di dalam dalam minyak yang panas sehingga garing. Masukkan cendawan tiram dan ayam goreng kunyit. Masukkan kicap cair, sos tiram, lada hitam, air tepung jagung dan garam.

Langkah cara memasak Ayam goreng kunyit bersama cendawan

  1. Perasakan ayam dgn garam dan kunyit. Panaskan minyak dan goreng ayam sehingga garing..
  2. Didalam kuali yg sama ketepikan ayam dan tumis bawang putih sehingga kekuningan. masukkan cendawan, bawang besar, cili merah dan cili padi. Kacau@gaul rata bersama ayam tadi..
  3. Masukkan lada hitam dan serbuk perasa cukup rasa..
  4. Kacau seketika.Dh pun siap. boleh lah dihidangkan..

Lauk Ayam Halia siap untuk dinikmati bersama taburan daun bawang! Saya suatu masa dulu, suka makan tengahari dengan nasi ayam goreng kunyit yang sedap ini di kantin JKR bersebelahan de n gan pejabat saya. Orang ramai beratur dan masa menunggu memang agak lama. Tapi berbaloi baloi kerana sangat sedap. Selepas adanya pertukaran vendor yang berniaga di JKR, tiada lagi gerai yang menjual nasi ayam goreng kunyit.

Begitulah pembahasan Ayam goreng kunyit bersama cendawan terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan website ini bermanfaat suport kami dengan cara share postingan artikel website ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Ayam goreng kunyit bersama cendawanpostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.