'/> Resep mudah Ayam Goreng Pandan Thai - Resepi Melayu

Resep mudah Ayam Goreng Pandan Thai

Ayam Goreng Pandan Thai ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di gadget untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan ide. Seterusnya adalah gambar berkaitan dengan Ayam Goreng Pandan Thai yang bisa kamu jadikan inspirasi. Perghhh bau sedap gila satu rumah. Memula makan ayam pandan Thai ni masa kursus kat hotel mana ntah dulu. Jakun sangat disebabkan ayam itu dibungkus dengan daun pandan dan rasanya yang sangat sedap menjilat jari.

Ayam Goreng Pandan Thai Disini makanan dari Thailand sangat biasa bagi penduduk tempatan kerana jarak antara Pulau Langkawi dan Thailand sangat dekat. Malah ada feri yang mengadakan perjalalanan harian ke selatan Thailand iaitu ke Satun, Thai dari Jeti Kuah Langkawi dan masa yang di ambil. Blend galangal and whole sprigs of cilantro including their roots. kamu mampu memasak Ayam Goreng Pandan Thai pakai 14 bahan 3 langkah. Berikut cara anda untuk memasaknya.

Ingredients of Ayam Goreng Pandan Thai

  1. Siapkan juga 500 of grm ayam (dada) - dipotong kiub.
  2. Persiapkan 12 helai of daun pandan.
  3. Sediakan of Bahan perapan.
  4. Persiapkan 6 of bawang putih.
  5. Siapkan juga 6 of bawang merah.
  6. Siapkan juga 1 of inci halia.
  7. Siapkan juga 1 of sudu sos ikan.
  8. Siapkan juga 2 of sudu sos tiram.
  9. Siapkan juga 2 of sudu kicap manis.
  10. Sediakan 1 of sudu kicap bijan.
  11. Sediakan 1 of sudu serbuk lada sulah.
  12. Sediakan 1 of kiub ayam.
  13. Siapkan juga 2 of sudu besar gula.
  14. Sediakan Sedikit of garam.

Hari ini Martin Natadipraja akan berbagi resep Ayam Pandan Thailand yang gurih dan wajib Foodies coba di rumah. Resepi Ayam Pandan Thai yang memang sangat sedap dan juga sangat harum aromanya hasil dari bahan perapan dan balutan daun pandan segar. Resepi ini dipercayai berasal dari Thailand dan biasanya dihidangkan bersama sos pencicah cili Thai yang boleh didapati resepinya di sini. Ayam dipotong kecil-kecil dan diperap bersama bahan kisar serta bahan-bahan lain.

Intruksi cara memasak Ayam Goreng Pandan Thai

  1. Bahan perapan dikisar dengan sedikit air. Kemudian satukan bahan tersebut dengan ayam. Perap selama 3 jam atau semalaman..
  2. Kemudian ambil daun pandan. Simpulkan seperti bentuk kon. Boleh rujuk gambar untuk step by step cara untuk menyimpul ayam. Buat sehingga ayam habis. Bahagian oandan yang panjang boleh la dipotong..
  3. Sedia untuk di goreng. SELAMAT MENCUBA!.

Angkat, toskan dan letak atas paper towel dan biar minyaknya terserap. Buat poket dgn daun pandan dan masukkan ayam dlm poket tu. Cara bungkus ala-ala buat ketupat palas. Cucuk ayam yg telah siap dibungkus dgn lidi supaya ayam tak terkeluar. Potong lebihan hujung daun supaya kemas.

Begitulah pembahasan Ayam Goreng Pandan Thai terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel situs ini bermanfaat suport kami dengan cara share postingan artikel situs ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Ayam Goreng Pandan Thaikonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.