'/> Cara memasak gampang Sambal Nasi Ayam Penyet - Resepi Melayu

Cara memasak gampang Sambal Nasi Ayam Penyet

Sambal Nasi Ayam Penyet ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di smartphone untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan ide. Selanjutnya adalah gambar tentang Sambal Nasi Ayam Penyet yang dapat kalian jadikan contoh. Ok sambal ayam penyet dh siap, nasi dah , sup dah. Masukkan air sedikit dan kacau campuran menjadi pekat. Kebiasannya bila kita makan di kedai, set hidangan Nasi Ayam Penyet adalah ayam penyet, sambal penyet, tahu dan tempe penyet bersama ulam-ulaman dan di hidangkan bersama nasi putih.

Sambal Nasi Ayam Penyet Jika kedua-duanya sedap, hidangan nasi ayam penyet anda pastinya padu. Dapat pula makan dengan ayam penyet garing. Bila dah suka, bolehlah cuba masak sendiri menu ni di rumah. kamu mampu memasak Sambal Nasi Ayam Penyet memakai 9 bahan 8 langkah. Berikut cara anda untuk memasaknya.

Ingredients of Sambal Nasi Ayam Penyet

  1. Persiapkan 2 of biji tomato.
  2. Sediakan 1 of genggam cili padi.
  3. Siapkan juga 1 of inci setengah belacan.
  4. Sediakan 3 of biji bawang putih.
  5. Persiapkan 2 of biji bawang merah (bawang besar).
  6. Persiapkan 1 of sudu kecil garam.
  7. Sediakan 1 of sudu kecil ajinamoto.
  8. Persiapkan of Setengah biji limau nipis.
  9. Persiapkan of Setengah cawan minyak masak.

Resepi Nasi Ayam Penyet, masakan indonesia yang sangat popular dan menjadi kegemaran di Malaysia. Agak remeh untuk menyediakan hidangan ini tetapi sangat berbaloi kerana hasilnya sangat memuaskan dan sangat sedap. Pasti anda sekeluarga akan suka, jika nak makan di luar kos unuk satu hidangan agak tinggi. Kalau masak sendiri sangat puas hati.

Intruksi cara memasak Sambal Nasi Ayam Penyet

  1. Potong tomato,bawang merah,cili dan bawang putih.Cuci dan sejatkan..
  2. Panaskan kuali dan masukkan minyak.Apabila minyak sudah panas,masukkan tomato,bawang merah,bawang putih,cili dan belacan.Goreng sehingga layu..
  3. Sejukkan terlebih dahulu.Kemudian masuk kedalam pengisar.Jangan letak air tetapi masukkan minyak goreng bahan2 tadi..
  4. Kisar bahan2 tadi.kehalusan bergantung pada kehendak kita..
  5. Bahan2 yang dikisar tadi di tumis sebentar..
  6. Tidak perlu letak minyak ye kerana dalam bahan kisar tadi telah ada minyak.Apabila sudah masak dia akan mengeluarkan minyak dan sambal tadi bertukar warna.warna yang menarik.Masukkan garam dan ajinamoto.Rasa.kalau rasa sudah menepati selera kita boleh la dipadamkan api.sekiranya belum boleh la di tambah apa yang patut seperti garam atau aji..
  7. Angkat dan hidangkan.Sebelum makan,perahkan limau nipis tadi.kacau2 sehingga mati.Selepas itu boleh lah dinikmati..
  8. Selamat menjamu selera dan selamat mencuba..Ikhlas dari saya yatie fy..

Ayam Penyet (Penyet Chicken) is an incredibly spicy Indonesian dish that is not for the faint-hearted.. Resepi sambal ayam penyet #Penyetsambal #sambalpenyetmudah #sambalayampenyetsedap #membuatsambalpenyet #sambalayampenyetrecipe #sambalpenyetresepi #resepsambalpenyetenak resepsambalayampenyetpedas Nasi Ayam Penyet ni pernah jadi menu lunch delivery masa kat JB. The common problem bila buat menu ni ialah sambal tak pernah cukup. Semua orang mesti request sambal lebih. Most of the time buat this menu, mesti akan ada side-order tuk sambal sahaja.

Begitulah pembahasan Sambal Nasi Ayam Penyet terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan blog ini bermanfaat suport kami dengan cara share postingan artikel blog ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga menandai halaman blog ini dengan judul Sambal Nasi Ayam Penyetartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.