'/> Cara memasak mudah Ayam Bakar Jintan & Rosemary - Resepi Melayu

Cara memasak mudah Ayam Bakar Jintan & Rosemary

Ayam Bakar Jintan & Rosemary ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di HP untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan ide. Next merupakan gambar tentang Ayam Bakar Jintan & Rosemary yang bisa kamu jadikan ide. Lihat juga resep Ayam Bakar jinten enak lainnya! Resepi ayam bakar jintan manis in english, resepi ayam bakar jintan manis in tamil, resepi ayam bakar jintan putih, resepi ayam bakar jintan in english, resepi ayam bakar jintan halus, resepi ayam bakar jintani, resepi ayam bakar berempah, resepi ayam bakar black pepper, resepi ayam bakar oven, resepi ayam bakar bbq, resepi ayam bakar kenny rogers, resepi ayam bakar mudah, resepi ayam bakar. Ayam bakar atau ayam panggang merupakan hidangan yang cukup terkenal di Malaysia dan Indonesia.

Ayam Bakar Jintan & Rosemary Susun ayam, kentang, carrot, tomato dan capsicum ke dalam tray pembakar. Sapu butter pada ayam dan sayur-sayuran tersebut. Setelah masak, ayam bakar jintan & rosemary sedia untuk dihidangkan. kamu mampu memasak Ayam Bakar Jintan & Rosemary memanfaatkan 19 bahan 5 langkah. Berikut cara anda untuk membuatnya.

Ingredients of Ayam Bakar Jintan & Rosemary

  1. Sediakan 5 of ketul ayam drumstik.
  2. Persiapkan 8 ulas of bawang putih.
  3. Siapkan juga 1 of inci halia.
  4. Sediakan 1 of sudu besar daun rosemary kering.
  5. Siapkan juga 1 of sudu besar lada hitam.
  6. Sediakan 1 of sudu kecil jintan manis.
  7. Persiapkan 1 of sudu kecil jintan putih.
  8. Siapkan juga 2 of sudu besar gula perang.
  9. Sediakan 1 of sudu kecil garam.
  10. Sediakan 3 of sudu besar jus lemon.
  11. Siapkan juga 3 of sudu besar minyak zaitun.
  12. Persiapkan 100 gm of butter.
  13. Siapkan juga of bahan b.
  14. Persiapkan 1 of biji tomato (potong 6, rebus 1/4 masak).
  15. Persiapkan 2 of biji kentang (potong 6, rebus 1/4 masak).
  16. Siapkan juga 1 of biji carrot (potong memanjang 1 inci, rebus 1/4 masak).
  17. Persiapkan 1/4 of biji capsicum hijau.
  18. Siapkan juga 1/4 of biji capsicum merah.
  19. Siapkan juga 1/4 of biji capsicum kuning.

Kali ini penulis memberikan resep yang lain. Asal resep ini adalah dari jazirah arab dimana disana bahan baku Jintan sangat melimpah. Nah kali ini resep yang akan penulis sajikan adalah Resep Ayam Bakar Jintan Ajiib !!. Resep ayam bakar ini sangat kaya akan rasa rempah rempah.

Langkah cara membuat Ayam Bakar Jintan & Rosemary

  1. Sediakan bahan-bahan.
  2. Tumbuk kasar lada hitam, jintan manis, jintan putih dan rosemary. Ketepikan. Kemudian tumbuk pula halia dan bawang putih hingga lumat..
  3. Satukan rempah tumbuk, halia dan bawang putih tumbuk, gula merah, jus lemon, garam dan minyak zaitun ke dalam mangkuk ayam. Gaul sebati dan perap selama 2 jam atau semalaman. Simpan sedikit bahan tumbuk untuk di gaul dengan bahan B..
  4. Kentang dan carrot di rebus 3/4 masak. Kemudian kentang, carrot, tomato dan capsicum dilumur dengan bahan tumbuk lebihan ayam tadi..
  5. Susun ayam, kentang, carrot, tomato dan capsicum ke dalam tray pembakar. Sapu butter pada ayam dan sayur-sayuran tersebut. Bakar pada suhu 170C selama 50minit ke 1 jam. Setelah masak, ayam bakar jintan & rosemary sedia untuk dihidangkan..

Bukan Peti Ais Sejuk Beku Ya.( lagi lama ayam diperap lagi sedap itu!) Bakar ayam di atas dapur arang atau dapur kayu untuk rasa smoky atau bbq. Gunakan serai dan minyak yang dicampur madu dan gula sewaktu proses BBQ dilakukan. Hati-hati untuk elakkan sos jatuh atas lubang api gas. Memang sedap resepi ayam bakar madu dengan ayam goreng madu ni untuk anda tambah masuk dalam koleksi resepi masakan anda. Nulis resep ini jadi ingat masa SD.

Begitulah pembahasan Ayam Bakar Jintan & Rosemary terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel situs ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Ayam Bakar Jintan & Rosemarypostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.