'/> Cara memasak mudah Ayam Bakar Kunyit - Resepi Melayu

Cara memasak mudah Ayam Bakar Kunyit

Ayam Bakar Kunyit ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di ponsel untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan ide. Seterusnya merupakan gambar tentang Ayam Bakar Kunyit yang bisa kamu jadikan wawasan. Ayam means chicken, panggang is grill, and kunyit is turmeric. This dish is often goreng or deep fried in which case it is called ayam goreng kunyit. This simple but tasty and aromatic dish is a favorite at a typical Malay rice stall.

Ayam Bakar Kunyit Cara untuk tahu ayam telah pun masak ialah dengan terbalikkan ayam tanpa isi ayam melekat di dasar kuali. Ayam Panggang Kunyit[ How to do Chicken Roasted Turmeric] Simply Yon - Simple Food Channel -. Ayam Bakar Madu Pedas hanya menggunakan non-Stick pan kamu mampu memasak Ayam Bakar Kunyit menggunakan 11 bahan 3 langkah. Inilah step by step untuk memasaknya.

Ingredients of Ayam Bakar Kunyit

  1. Persiapkan 1/2 of bahagian ayam.
  2. Sediakan 1 of biji bawang besar.
  3. Persiapkan 2 ulas of bawang putih.
  4. Sediakan 1 of inci halia.
  5. Sediakan 1 of sudu kecil serbuk kunyit.
  6. Siapkan juga 1-2 sudu makan of madu.
  7. Sediakan 1-2 sudu makan of sos tiram.
  8. Persiapkan 2 sudu makan of kicap manis.
  9. Siapkan juga 1 sudu makan of minyak.
  10. Persiapkan 1 of sudu kecil serbuk lada hitam.
  11. Sediakan of garam secukupnya.

Untuk yang mengidam ayam bakar, tapi mempunyai citarasa yang lebih kepada masakan tradisional, bolehlah try Ayam Bakar Daun Kunyit Ini. Diperap dengan bahan-bahan tradisi masakan Melayu seperti daun kunyit, serai, bawang merah, halia, kunyit hidup, cili kisar, rempah kari, dan asam jawa, ayam bakar ini cukup sedap dan memang lain daripada yang lain. Keudian masukkan ayam yang telah diperap. Masukkan daun limau purut dan masak sehingga setengah masak.

Langkah cara memasak Ayam Bakar Kunyit

  1. Ayam dikelar supaya bahan-bahan perapan akan meresap dengan baik dalam isi ayam. Taburkan serbuk kunyit dan tuangkan bahan kisar (bawang besar, bawang putih dan halia) ratakan..
  2. Masukkan semua bahan-bahan lain (sos tiram,kicap manis,madu, minyak, serbuk lada hitam)... Lumur dan ratakan pada seluruh bahagian ayam..
  3. Bakar didalam micro oven selama 40 minit atau sehingga masak dengan suhu 180-200 darjah celcius mengikut oven masing-masing..

Tutup api dan biarkan selama sejam supaya rempah meresap. Masukkan dalam bekas besar semua bahan perapan di atas dan kacau rata. Mulai dari ayam bakar kecap, ayam bakar Padang, ayam bumbu rujak, sampai ayam bakar madu gaya western. Ada juga resep ayam bakar ekonomis yang bisa dibuat dalam waktu singkat. Tentu saja resep bumbu ayam bakar juga sangat banyak ragamnya, apalagi di Indonesia ini setiap daerah punya ciri khas bumbu rempah tersendiri yang membuat resep bumbu ayam bakar juga semakin banyak variasinya.

Begitulah pembahasan Ayam Bakar Kunyit terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel website ini bermanfaat suport kami dengan cara share postingan artikel blog ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Ayam Bakar Kunyitartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.