'/> Resep gampang Ayam masak tomato - Resepi Melayu

Resep gampang Ayam masak tomato

Ayam masak tomato ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya sobat. Mereka memang telah terbiasa mamnfaatkan internet di ponsel untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan inspirasi. Next merupakan gambar berkaitan dengan Ayam masak tomato yang dapat kamu jadikan wawasan. Cara-Cara Membuat Ayam Masak Tomato :) ❤ Bahan-bahan ❤ - Kepak Ayam - Garam / Secukup Rasa - Serbuk Kunyit - Tepung Jagung - Minyak Masak - Bawang Putih. Hari ini saya nak cuba resepi ayam masak merah tomato yang sangat istimewa kerana saya dapat dari bonda mertua. resepi kali ini sedikit kelainan sebab menggunakan buah tomato menggantikan. Resepi Ayam Masak Merah Tomato, resepi istimewa dari bonda mertua.

Ayam masak tomato Orang yang menyukai tomato confirm akan sangat menyukai resepi ini. Pasti perut pun sudah mula pandai menyesuaikan diri menahan lapar dan dahaga. Bulan puasa ramai yang merebut peluang untuk melipat gandakan lagi. kamu bisa memasak Ayam masak tomato memanfaatkan 11 bahan 3 langkah. Berikut langkah-langkah untuk membuatnya.

Ingredients of Ayam masak tomato

  1. Sediakan 5 of ketul ayam potong kecil.
  2. Persiapkan 3 of biji bawang merah.
  3. Sediakan 2 ulas of bawang putih.
  4. Persiapkan of Halia sebesar ibu jari.
  5. Sediakan of Tomato 1 biji (cili padi 2 biji).
  6. Siapkan juga of Sos tomato.
  7. Siapkan juga of Sos cili.
  8. Siapkan juga of Sos tiram.
  9. Persiapkan of Garam gula perasa.
  10. Siapkan juga Sedikit of air.
  11. Siapkan juga of Minyak untuk menumis.

Ayam masak merah is a Malaysian traditional dish. This literally means chicken "cooked-red" in English. It is a casserole of chicken pieces in dried chillies sambal. Resepi Ayam Masak Merah yang ini diambil dari blog Ana Suzana yang dipelajari dari ayahnya yang merupakan seorang tukang masak bagi majlis kenduri kawin yang tersohor di kampung beliau.

Langkah cara membuat Ayam masak tomato

  1. Ayam goreng dahulu gaul dengan kunyit garam..tos kan...Panas kan minyak masuk kan bahan yg di hiris tadi tumis kan sehingga naik bau.
  2. Masuk kan sos tiram,,sos cili, sos tomato,, dan perasa dan sedikit air.
  3. Last sekali masuk kan tomato yg di potong dengan cili padi bagi yg suka pedas boleh masuk kan cili padi..lepas tu siram kan ke atas ayam yg sudah di goreng tadi..done!!selamat mencuba😋.

Kalau buat nasi tomato, pasangannya dah tentulah ayam masak merah kan. Memang favourite lauk ni, makan dengan nasi putih biasa pun sedap. Jom kita tengok pula resepi ayam masak merah ala. Nasi tomato ni selalunya sedap di makan dengan ayam masak merah dan juga acar mentah. Kalau tengok video kat bawah ni, saya sediakan nasi tomato makan bersama ayam masak ros (gambar je.

Begitulah pembahasan Ayam masak tomato terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel blog ini bermanfaat suport kita dengan cara share postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Ayam masak tomatopostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.