'/> Resep mudah Rendang Negeri Sembilan @ Rendang Ayam Cili Api - Resepi Melayu

Resep mudah Rendang Negeri Sembilan @ Rendang Ayam Cili Api

Rendang Negeri Sembilan @ Rendang Ayam Cili Api ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di ponsel untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan contoh. Seterusnya merupakan gambar seputar Rendang Negeri Sembilan @ Rendang Ayam Cili Api yang bisa kalian jadikan ide. RENDANG AYAM CILI API NOGORI SEMBILAN. Jika mahukan resipi rendang yang ringkas serta cepat masak, Rendang Ayam Negeri Sembilan ni anda perlu cuba. Masukkan ayam dalam kuali besar dan gaulkan dengan bahan kisar serta serai titik.

Rendang Negeri Sembilan @ Rendang Ayam Cili Api Rendang ini lebih sedap dikacau lama lama dengan api kecil. Jadi nak buat rendang cili Api yang sebenar kenalah belajar dengan orang Negeri Sembilan sendiri. Resep Ayam Padang - Pada awalnya, resep rendang ayam hanya ditemukan di Sumbar. kamu bisa membuat Rendang Negeri Sembilan @ Rendang Ayam Cili Api menggunakan 12 bahan 7 langkah. Berikut step by step untuk memasaknya.

Ingredients of Rendang Negeri Sembilan @ Rendang Ayam Cili Api

  1. Sediakan 1 of ekor ayam.
  2. Sediakan 5-15 of biji cili api merah/hijau.
  3. Persiapkan 8-10 of biji bawang merah.
  4. Siapkan juga 3 ulas of bawang putih.
  5. Persiapkan 1 of inci halia.
  6. Siapkan juga 5 batang of serai.
  7. Sediakan 1 of inci kunyit hidup.
  8. Siapkan juga 2 helai of daun kunyit.
  9. Persiapkan 1 cawan of santan pekat.
  10. Persiapkan 3 keping of asam keping.
  11. Siapkan juga 1 of sb gula.
  12. Sediakan of Garam secukup rasa.

Bumbu yang asli masih disimpan dengan baik oleh masyarakat Minangkabau. Hingga sekarang, makanan tradisi Minang tersebut menjadi kuliner khas yang sangat terkenal di penjuru negeri. Rendang ayam cili padi atau api ini adalah masakan Negeri Sembilan yang sememangnya popular dengan juadah serba pedas. Tidak hairanlah jika cili padi atau api sering dijadikan sebagai bahan dalam juadah mereka.

Intruksi cara memasak Rendang Negeri Sembilan @ Rendang Ayam Cili Api

  1. Kisar cili api, bawang merah, bawang putih, halia, kunyit hidup dan serai sehingga halus. Masukkan semua bahan-bahan dikisar bersama ayam dan asam keping ke dalam kuali..
  2. Tambahkan garam dan gaulkan semua bahan sehingga sekata..
  3. Masak dengan api kecil dan sekali sekala kacau..
  4. Bila ayam dah masak, masukkan santan dan gula. Masak lebih kurang 10 minit lagi..
  5. Taburkan hirisan daun kunyit dan gaul sekata..
  6. Biarkan seketika dan bolehlah matikan api dapur..
  7. Sedia untuk dihidangkan. Selamat mencuba!.

Selain budaya, Negeri Sembilan juga kaya dengan aneka jenis makanan tradisional. Mereka bukan sahaja ada masak lemak cili api, malah hidangan lain seperti pencuci mulut juga turut ada. Bagi yang tertanya-tanya tentang makanan tradisional Negeri Sembilan, kami ada senarainya buat anda. Previous Recipe: Rendang Ayam Klasik Selangor. Next Recipe: Hakka Wine Chicken Soup. - Foto Amirudin Sahib.

Begitulah pembahasan Rendang Negeri Sembilan @ Rendang Ayam Cili Api terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan situs ini bermanfaat suport saya dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Rendang Negeri Sembilan @ Rendang Ayam Cili Apiartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.