'/> Tutorial membuat gampang Nasi Ayam Penyet 2.0 - Resepi Melayu

Tutorial membuat gampang Nasi Ayam Penyet 2.0

Nasi Ayam Penyet 2.0 ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di HP untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Next merupakan gambar mengenai Nasi Ayam Penyet 2.0 yang dapat sobat jadikan wawasan. Resepi Nasi Ayam Penyet, masakan indonesia yang sangat popular dan menjadi kegemaran di Malaysia. Agak remeh untuk menyediakan hidangan ini tetapi sangat berbaloi kerana hasilnya sangat memuaskan dan sangat sedap. Pasti anda sekeluarga akan suka, jika nak makan di luar kos unuk satu hidangan agak tinggi.

Nasi Ayam Penyet 2.0 Sign in to make your opinion count. Ayam Penyet President Hungry in Singapore? Have a look at Ayam Penyet President (NEX)'s menu above. anda sanggup memasak Nasi Ayam Penyet 2.0 gunakan 28 bahan 6 langkah. Berikut cara anda untuk memasaknya.

Ingredients of Nasi Ayam Penyet 2.0

  1. Sediakan of Bahan Ayam :.
  2. Persiapkan 4 of ketul ayam (saya guna chicken ribs).
  3. Persiapkan 2 liter of air (untuk merebus).
  4. Siapkan juga 2 of inci halia (diketuk).
  5. Siapkan juga 1 of inci lengkuas (diketuk).
  6. Persiapkan 1 helai of daun salam (bay leaves).
  7. Siapkan juga 3 ulas of bawang merah (ditumbuk kasar).
  8. Siapkan juga 2 ulas of bawang putih (ditumbuk kasar).
  9. Sediakan 2 of inci kunyit hidup (ditumbuk kasar).
  10. Persiapkan 1 of biji limau nipis.
  11. Sediakan 1 of sudu besar garam.
  12. Sediakan Sedikit of minyak masak (untuk menggoreng).
  13. Persiapkan of Bahan Nasi :.
  14. Persiapkan 1 1/2 cawan of beras.
  15. Persiapkan of Air rebusan ayam ☝🏼.
  16. Persiapkan of Bahan Sambal :.
  17. Persiapkan 5 of biji cili besar (dipotong).
  18. Persiapkan 3 of biji cili padi (jika suka pedas, lebihkan cili).
  19. Siapkan juga 1 of biji bawang besar (dihiris tebal).
  20. Siapkan juga 3 of biji tomato (dipotong besar).
  21. Persiapkan Sedikit of minyak (untuk menggoreng).
  22. Persiapkan 1 of inci belacan.
  23. Siapkan juga 1/2 of besar gula.
  24. Siapkan juga 1 sudu teh of garam.
  25. Sediakan of Bahan Tambahan :.
  26. Siapkan juga 1 keping of tempe (dipotong dan digoreng kunyit) - tak de stok.
  27. Sediakan Sedikit of keropok ikan.
  28. Siapkan juga 1 of biji telur masin (dibelah dua).

In the area of Singapore Ayam Penyet President (NEX) is well known at its address NEX. You can easily choose from their Indonesian menu below the food you would like to have delivered. Test if you are in the delivery Space of Ayam Penyet President (NEX) and order your food now! Malaysian Delicious Nasi Lemak Mga besh ngtry ako mg luto ng Nasi lemak with ayam goreng. try nyo din madali lng sya!

Langkah cara membuat Nasi Ayam Penyet 2.0

  1. Masukkan lengkuas, serai, halia, daun salam dan bahan2 yg ditumbuk (bawang merah, bawang putih, dan kunyit hidup) ke dalam periuk berisi air. Masukkan ayam, kuib ayam, garam dan perahan air limau nipis. Masak sehingga mendidih @ ayam masak separuh. Angkat dan toskan..
  2. Untuk Nasi : Beras dibasuk bersih dan ditoskan. Kemudian masukkan ke dalam periuk nasi bersama-sama air rebusan ayam tadi (sukat air dan beras betul-betul, supaya nasi yang dimasak tidak mentah atau terlalu lembik). Masak seperti memasak nasi biasa (boleh guna periuk nasi. macam hakak masak atas dapur je).
  3. Untuk Sambal : Bawang besar, cili besar, cili padi dan tomato digoreng dengan sedikit minyak. Goreng sekadar layu sahaja. Tidak perlu sehingga garing. Tutup api..
  4. Masukkan ke dalam blender. Masukkan juga belacan, garam dan gula. Kisar sehingga lumat. Sedia untuk dihidang..
  5. Panaskan minyak masak. Goreng ayam sehingga garing. Angkat dan toskan minyak. Guna lesung batu untuk penyetkan ayam yang telah digoreng..
  6. Cadangan Hidangan : Hidang ayam penyet dan sambal bersama-sama dengan nasi ayam, sambal, telur masin, keropok ikan dan timun. Jika ada tempe dan kacang panjang lagi sedap. Selamat mencuba 😊.

Tapi masa tu nasi hanya nasi putih biasa je. Kali ni nak kongsi resipi untuk buat nasi jadi warna kuning seperti dalam. Dish consisting of fried chicken whole leg that is smashed to make it softer. It was as good as eating jus fried chicken wz rice.. Banyan Ayam Penyet. papadam was a waste of money as it arrived.

Begitulah pembahasan Nasi Ayam Penyet 2.0 terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel situs ini bermanfaat suport kami dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Nasi Ayam Penyet 2.0konten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.