'/> Tutorial membuat mudah Resipi Bebola Kentang Keju Ayam - Resepi Melayu

Tutorial membuat mudah Resipi Bebola Kentang Keju Ayam

Resipi Bebola Kentang Keju Ayam ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di HP untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Seterusnya adalah gambar berkaitan dengan Resipi Bebola Kentang Keju Ayam yang dapat kalian jadikan ide.

Resipi Bebola Kentang Keju Ayam kamu dapat membuat Resipi Bebola Kentang Keju Ayam gunakan 13 bahan 6 langkah. Berikut cara anda untuk membuatnya.

Ingredients of Resipi Bebola Kentang Keju Ayam

  1. Persiapkan 3 of biji potato (600 gram).
  2. Sediakan 3 sudu makan of susu tepung.
  3. Persiapkan 300 gram of ayam kisar (boleh gunakan daging lembu kisar).
  4. Persiapkan 5 sudu makan of keju parmesan (boleh ganti cheddar).
  5. Sediakan 4 sudu makan of parsley kering.
  6. Sediakan 2 of telur (asingkan bahagian kuning dan putih. Bahagian kuning untuk campuran kentang, bagian putih sebagai pelekat tepung).
  7. Sediakan 1 of kiub pati ayam.
  8. Siapkan juga of Lada putih.
  9. Siapkan juga of Garam secukupnya.
  10. Persiapkan 100 gram of breadcrumb.
  11. Siapkan juga of Kisar.
  12. Sediakan 5 ulas of bawang putih.
  13. Persiapkan 1 of biji bawang kuning (saiz kecil).

Intruksi cara memasak Resipi Bebola Kentang Keju Ayam

  1. Rebus kentang hingga lembut (cucuk dengan garpu, jika mudah ditembus dan agak hancur, tanda sudah lembut). Lumatkan kentang..
  2. Campur kentang yang sudah dilembutkan dengan 1 sudu teh garam, 2 sudu makan parsley, keju parmesan dan susu tepung. Kacau hingga rata..
  3. Tumis bawang putih dan bawang kuning sampai matang. Masukkan ayam, 1 kiub pati ayam, lada putih, dan 2 sudu makan parsley. Masak sampai matang..
  4. Masukkan ayam tumis ke dalam campuran kentang sampai rata. Simpan dalam peti sejuk minimum 3 jam (saya simpan selama semalam)..
  5. Keluarkan adunan dari peti sejuk kemudian campur dengan kuning telur sampai rata. Siapkan putih telur dan breadcumbs dalam wadah berbeza. Ambil 1 sudu makan adunan kentang dan buatkan bentuk bulat/oval. Celupkan dalam putih telur kemudian celupkan dalam breadcrumbs. Lakukan sampai habis. Nota: bentuk dan saiz boleh sesuka hati tapi jangan terlalu besar supaya mudah matang hingga meresap ke dalam ketika digoreng..
  6. Goreng kroket hingga kecokelatan dengan api kecil. Sajikan panas..

Begitulah pembahasan Resipi Bebola Kentang Keju Ayam terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan blog ini bermanfaat suport kita dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga menandai halaman website ini dengan judul Resipi Bebola Kentang Keju Ayamkonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.