'/> Tutorial membuat praktis Resepi Ayam Goreng Rempah Serai - Resepi Melayu

Tutorial membuat praktis Resepi Ayam Goreng Rempah Serai

Resepi Ayam Goreng Rempah Serai ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di HP untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan contoh. Seterusnya merupakan gambar tentang Resepi Ayam Goreng Rempah Serai yang dapat kamu jadikan ide. Campurkan semua bahan di atas bersama ngan ayam kecuali daun kari dan minyak. Pastikan minyak berlebihan supaya ayam tenggelam ketika digoreng. Masukkan ayam satu per satu dan goreng hingga masak.

Resepi Ayam Goreng Rempah Serai Masa tengah goreng tu, kacau-kacauserdak supaya tidak bergumpal atau berketul. Resepi Ayam Goreng Berempah yang sangat sesuai dihidangkan bersama nasi minyak atau nasi lemak. Sedap juga jika dimakan bersama nasi putih yang panas begitu sahaja. anda dapat membuat Resepi Ayam Goreng Rempah Serai manfaatkan 18 bahan 3 langkah. Berikut langkah-langkah untuk membuatnya.

Ingredients of Resepi Ayam Goreng Rempah Serai

  1. Persiapkan 7 of ketul ayam cuci bersih.
  2. Siapkan juga of Bahan perap ayam rempah.
  3. Siapkan juga 1 of bj bwg besar - blend.
  4. Persiapkan 1 of bj bwg putih - blend.
  5. Sediakan 1 of inci halia - blend.
  6. Siapkan juga 1 of sudu jintan manis - blend.
  7. Persiapkan 1 of btg serai hiris nipis - blend.
  8. Sediakan 1 of sudu serbuk kari - blend.
  9. Sediakan 1 of sudu serbuk cili - blend.
  10. Sediakan 1 of sudu serbuk kurma - blend(xdk xyh bubuh).
  11. Sediakan 1 of sudu tepung bestari - blend.
  12. Persiapkan 1 of sudu tepung gandum - blend.
  13. Sediakan 1 of sudu tepung beras - blend.
  14. Sediakan 1 of bj telur.
  15. Sediakan 1 of kiub ikan bilis.
  16. Siapkan juga of 👆🏼blend semua sekali, klu xhancur, tambah sikitttt je air.. blend sampai hancur semua.
  17. Persiapkan of Bahan tumbuk.
  18. Sediakan 1 of btg serai, potong panjang2 senget, dan tumbuk kasar.. nk dptkan serat2 serai tu.

Apa yang paling istimewa tentang resepi ini ialah serai yang ditumbuk berasingan menjadikan tekstur serdak dan bertali serta rangup apabila digoreng. Lagi banyak serai, lagi sedap dan wangi ayam gereng berempah ini. Anak anak saya memang sukakan ayam goreng lebih lebih lagi ayam goreng berempah. Kalau tak ada lauk ayam, seolah tak ada lauk lah pada mereka.

Langkah cara membuat Resepi Ayam Goreng Rempah Serai

  1. Blend semua bahan utk perap ayam...
  2. Tumbuk serai spt dlm bahan2 tumbuk tu, dan satukan semua yg tumbuk dengan yg blend, tutup bekas dan perap biar serap ke dlm ayam...
  3. Kemudian, lg setengah jam nak berbuka bolehlah goreng ayam sampai masak. Guna api perlahan.. masak ayam smpai isi ayam terbuka sikit.. kemudian serat2 tepung lebihan, gorengkan last sekali dgn api perlahan.. goreng sampai buih2 berkurangan.. nti serai tu pun akn garing dan sedap.. 😋selamat mencuba..

Sangat berbeza dengan zaman saya dulu. Lauk ayam adalah lauk mewah yang dapat dinikmati hanya beberapa kali sahaja dalam setahun. Resepi ayam goreng berempah serai selambak ini memang sedap di makan dengan nasi. Dan resepi ini tidaklah sesukar mana. Bahan yang digunakan untuk ayam goreng berempah ni pun simple sahaja dan mudah didapati!

Begitulah pembahasan Resepi Ayam Goreng Rempah Serai terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan blog ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel situs ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Resepi Ayam Goreng Rempah Seraiartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.