'/> Resep gampang Tomyam Ayam Goreng Petai - Resepi Melayu

Resep gampang Tomyam Ayam Goreng Petai

Tomyam Ayam Goreng Petai ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang telah terbiasa mamnfaatkan internet di HP untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan ide. Berikutnya merupakan gambar tentang Tomyam Ayam Goreng Petai yang dapat sobat jadikan wawasan. Masukkan semua bahan hiris dan bahan yang diketuk tadi. Masukkan pes tomyam dan pes cili thai. Tapi kami suka goreng ayam kosong dengan sedikti minyak terlebih.

Tomyam Ayam Goreng Petai Panaskan minyak dan goreng ayam hingga separuh masak. Masak bahan tumis sehingga naik minyak. Seterusnya masukkan serai dan bawang besar. kamu dapat membuat Tomyam Ayam Goreng Petai memanfaatkan 10 bahan 4 langkah. Inilah step by step untuk membuatnya.

Ingredients of Tomyam Ayam Goreng Petai

  1. Sediakan 3 of ketul dada ayam.
  2. Sediakan 2 ulas of bawang putih.
  3. Siapkan juga 2 of biji bawang besar.
  4. Siapkan juga 2 of biji cili merah.
  5. Persiapkan 3 of sudu besar perencah tomyam.
  6. Sediakan 2 of papan petai.
  7. Persiapkan 1 of biji limau nipis.
  8. Siapkan juga 1/2 cawan of minyak.
  9. Sediakan of Garam secukup rasa.
  10. Siapkan juga of Gula secukup rasa.

Nasi putih, siakap bakar petai, tomyam kelapa, udang or sotong masak petai, daging or ayam goreng tempoyak, kailan goreng, sambal belacan & sirap or teh o ais Ayam Goreng Kunyit. Tom yam berisikan ayam yang dipotong kecil-kecil dikombinasikan bersama rempah seperti serai, daun limau purut, halia dan cili. Petua rahsia yang jarang diketahui ramai dalam memasak tom yam akan didedahkan dalam resepi ini. Rahsia itu ada pada bahan-bahan yang digunakan.

Langkah cara membuat Tomyam Ayam Goreng Petai

  1. Panaskan minyak. Tumis bawang putih sehingga kuning..
  2. Masukkan dada ayam yang dipotong kecil. Goreng sehingga masak..
  3. Kemudian masukkan perencah tomyam. Kacau sebati. Masukkan petai..
  4. Masukkan perahan air limau nipis. Garam dan gula secukup rasa. Akhir sekali masukkan bawang merah dan cili merah. Sedia untuk di makan..

Antara bahan rahsia itu ialah akar ketumbar dan lengkuas. Tinggalkan sedikit minyak menggoreng ayam di dalam kuali. Segera masukkan ayam telah digoreng tadi dan gaul rata. Matikan api dan sedia untuk di hidang. Bagi bukan peminat petai, ini bukan variasi nasi goreng untuk anda.

Begitulah pembahasan Tomyam Ayam Goreng Petai terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel website ini bermanfaat suport saya dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Tomyam Ayam Goreng Petaipostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.