'/> Resep mudah Ayam bakar mudah dan sedap - Resepi Melayu

Resep mudah Ayam bakar mudah dan sedap

Ayam bakar mudah dan sedap ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di HP untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Selanjutnya merupakan gambar mengenai Ayam bakar mudah dan sedap yang dapat kamu jadikan inspirasi. Ayam bakar atau panggang persis sajian restoran mahal ni nampak mudah dan senang disediakan. Bahan-bahannya pun ada dijual di pasaraya. Bagi anda yang nak cuba sajikan hidangan ini buat keluarga, resipi perkongsian Puan Salimah Olie ini adalah yang terbaik untuk dicuba.

Ayam bakar mudah dan sedap Diperap dengan bahan-bahan tradisi masakan Melayu seperti daun kunyit, serai, bawang merah, halia, kunyit hidup, cili kisar, rempah kari, dan asam jawa, ayam bakar ini cukup sedap dan memang lain daripada yang lain. Tapi kalau korang suka, boleh je tambah bawang atau madu. Semalam berbuka puasa saya ada buat ayam bakar. anda mampu membuat Ayam bakar mudah dan sedap memakai 11 bahan 3 langkah. Berikut langkah-langkah untuk membuatnya.

Ingredients of Ayam bakar mudah dan sedap

  1. Persiapkan 150 gram of Seketul ayam bahagian dada lebih kurang seberat.
  2. Persiapkan 1 of sudu kecil 'mixed herbs' (sediada di jual di pasaraya).
  3. Sediakan 1 of sudu kecil serbuk cili.
  4. Siapkan juga 1/2 of sudu kecil serbuk lada hitam.
  5. Sediakan 1/2 of sudu kecil serbuk bawang putih (sediada di jual di pasaraya).
  6. Persiapkan of Secubit garam.
  7. Sediakan 2 of sudu besar minyak zaitun.
  8. Sediakan 1 of labu bawang 'holland' dibelah 4.
  9. Persiapkan of s.
  10. Sediakan of Sayuran tambahan (jika suka).
  11. Siapkan juga 1 of biji kentang dibelah 4.

Kebetulan dia pulak tak puasa sebab demam. jadi saya buatkan lah ayam bakar ni banyak supaya banyak la dia makan dalam keadaan tak selera tu. Ayam bakar atau ayam panggang merupakan hidangan yang cukup terkenal di Malaysia dan Indonesia. Bukan sahaja mudah dan senang disediakan malahan bahan-bahannya pun mudah didapati di pasar raya. Boleh mencuba resipi ini untuk hidangan buat keluarga dan makan bersama nasi, pasta atau kentang putar/ coleslow.

Langkah cara membuat Ayam bakar mudah dan sedap

  1. Lumurkan ayam dengan garam,mixed herbs,serbuk cili, lada hitam, serbuk bawang putih dan garam. Letakkan dua sudu besar minyak zaitun di atas ayam. Biarkan dlm 15minit supaya bahan-bahan diserap sebati pada ayam..
  2. Letakkan bawang holland dan kentang sekali di dalam dulang pembakar yang sama dengan ayam. Tujuan bawang holland ini adalah untuk memberi rasa manis pada ayam kerana saya tidak mahu mengunakan gula tambahan. Bakar dalam 45minit. Siap.
  3. Semasa membakar ayam ini,saya bakarkan sekali dengan sayuran lain seperti brokoli, lada benggala, bunga kobis tetapi di dalam dulang pembakar yang berlainan. Sayuran ini saya akan hidangkan sekali dengan ayam ini..

Lagi lama ayam diperap lagi bertambah sedap. Apabila sudah sedia, bakar ayam di atas bara api. Semasa membakar bolehlah disapu sos BBQ (yang dibancuh dengan sedikit air) di atas isi ayam menggunakan serai untuk menambahkan aromanya. Angkat ayam yang sudah masak dan. Ayam bakar madu adalah masakan yang biasa sekali oleh orang-orang Melayu dan Asia ayam panggang madu, selain mempunyai rasa yang lazat, juga sangat lazat citarasa yang anda boleh mendapatkan panggang ayam madu di beberapa restoran walaupun di kawasan pinggir bandar yang makan.

Begitulah pembahasan Ayam bakar mudah dan sedap terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel situs ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel website ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga menandai halaman blog ini dengan judul Ayam bakar mudah dan sedapartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.