'/> Resep mudah Nasi Ayam Simple & Sedap - Resepi Melayu

Resep mudah Nasi Ayam Simple & Sedap

Nasi Ayam Simple & Sedap ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di HP untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan inspirasi. Seterusnya adalah gambar berkaitan dengan Nasi Ayam Simple & Sedap yang dapat kalian jadikan wawasan.

Nasi Ayam Simple & Sedap anda mampu membuat Nasi Ayam Simple & Sedap memanfaatkan 31 bahan 5 langkah. Berikut cara anda untuk membuatnya.

Ingredients of Nasi Ayam Simple & Sedap

  1. Sediakan of Nasi Ayam.
  2. Siapkan juga 2 of pot beras Basmathi / Herba Ponni.
  3. Siapkan juga 10 of biji Bawang Putih (kisar kasar).
  4. Sediakan of Air Rebusan Ayam.
  5. Sediakan of Ayam Madu.
  6. Siapkan juga 1 of ekor Ayam (potong 4).
  7. Persiapkan 3 inchi of Halia (diketuk).
  8. Siapkan juga 5 of biji Bawang Putih (diketuk).
  9. Siapkan juga 5 of sudu besar Kicap Cair.
  10. Siapkan juga 5 of sudu besar Madu.
  11. Siapkan juga of Bahan perasa.
  12. Sediakan of Sos Nasi Ayam.
  13. Siapkan juga 10 of biji Cili Hidup.
  14. Siapkan juga 5 of biji Bawang Putih.
  15. Sediakan 5 of biji Limau Kasturi.
  16. Sediakan of Air masak secukupnya.
  17. Siapkan juga of Bahan perasa.
  18. Siapkan juga of Kicap Nasi Ayam.
  19. Persiapkan 3 of sudu besar Sos Tiram.
  20. Siapkan juga 3 of sudu besar Kicap Karamel.
  21. Siapkan juga of Air Rebusan Ayam.
  22. Persiapkan of Sup Nasi Ayam.
  23. Persiapkan of Air Rebusan Ayam.
  24. Siapkan juga 1 of biji Kiub Ayam.
  25. Sediakan Sedikit of Lada Putih.
  26. Siapkan juga of Bawang Goreng / Daun Sup & Bawang.
  27. Persiapkan of Aneka Salad.
  28. Persiapkan 1 of btg Timun Jepun.
  29. Siapkan juga 2 of biji Tomato.
  30. Sediakan 10 helai of Salad Daun.
  31. Persiapkan 3 of btg Cili Hijau.

Langkah cara memasak Nasi Ayam Simple & Sedap

  1. Ayam Madu 🐔. Rebus ayam bersama halia, bawang putih dan bahan perasa sehingga masak. Keluarkan ayam dari periuk dan toskan sebentar. Campur kicap cair bersama madu. Lumur rata pada ayam rebus tadi. Panaskan minyak setakat tenggelam separuh ayam. Goreng ayam pada suhu sederhana. Jgn goreng lama2 (kicap cepat hangit). Balikkan ayam bila dah garing sebahagian. Angkat ayam toskan minyak. Ketuk ayam dengan parang dan potong ikut bape besar suka. Hidang ayam dalam pinggan dan curahkan kicap madu tadi.
  2. Nasi 🐔. Rendam beras Basmathi selama 1/2 jam. Basuh dan toskan. Goreng bawang putih kisar dengan sedikit minyak hingga kekuningan. Masukkan beras tadi dan goreng untuk beberapa minit. Masukkan beras dlm periuk nasi. Guna air rebusan ayam tadi bersama halia & bawang putih ke dalam nasi. Sekiranya penanda nasi pada takat 2. Letak air rebusan sehingga takat 4 (jgn lebih nanti nasi lembik). Tekan cook tunggu la sampai masak. Boleh masak serentak dengan ayam yg nak digoreng. Settle 👍.
  3. Sos Nasi 🐔. Blender cili hidup, air limau kasturi, bawang putih, bahan perasa dan air masak (jgn byk sgt nanti cair). Rasa cukup masin, manis & masamnyer. Sos ni sepatutnya sedikit masam. Tarra dah siap. Tak perlu masak..
  4. Kicap Nasi 🐔. Campurkan sos tiram dan kicap karamel. Tuangkan air rebusan ayam yg ditapis. Agak2 jangan sampai cair sangat.... ok dah siap juga 👌.
  5. Sup Nasi 🐔. Tambah air pada lebihan air rebusan ayam. Masukkan kiub ayam dan lada putih. Klu x cukup masin tambah la bahan perasa. Dah mendidih boleh hidang bersama bawang goreng atau daun sup & bawang. Dah settle. Bon apetite 😋.

Begitulah pembahasan Nasi Ayam Simple & Sedap terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan website ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga menandai halaman blog ini dengan judul Nasi Ayam Simple & Sedapkonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.