'/> Tutorial membuat praktis Ayam Goreng Kari Kering - Resepi Melayu

Tutorial membuat praktis Ayam Goreng Kari Kering

Ayam Goreng Kari Kering ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di ponsel untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Next adalah gambar mengenai Ayam Goreng Kari Kering yang bisa sobat jadikan ide. Panaskan minyak dan goreng bawang merah dan bawang putih hingga garing, Masukkan cili mesin. Masukkan rempah kari dan goreng hingga sedikit kering. Kemudian masukkan ubi kentang, sos tiram, baki air, jus asam jawa, garam dan gula.

Ayam Goreng Kari Kering Tapi untuk membuat hidangan yang enak, tidak selalu proses pembuatannya sulit. Sahabat saya telah membawa naik sepinggan kari ayam dan mee hoon goreng. Kari ayam nya sangat sedap dengan kuah yang pekat. anda dapat memasak Ayam Goreng Kari Kering mengfungsikan 18 bahan 6 langkah. Inilah cara anda untuk membuatnya.

Ingredients of Ayam Goreng Kari Kering

  1. Persiapkan 3 of ketul ayam bahagian thigh.
  2. Persiapkan 2 1/2 of sudu besar serbuk kunyit.
  3. Siapkan juga 3 of sudu besar rempah kari daging.
  4. Sediakan 1 1/2 of sudu besar cili boh.
  5. Sediakan 5 ulas of bawang merah dimayang.
  6. Sediakan 1/2 of inci halia dimayang.
  7. Siapkan juga 3 ulas of bawang putih dimayang.
  8. Sediakan 10 ulas of cili api burung.
  9. Sediakan 3 keping of asam keping.
  10. Sediakan 1 batang of kayu manis.
  11. Sediakan 2 of biji bunga lawang.
  12. Sediakan 3 of biji buah pelaga.
  13. Sediakan 4 of biji bunga cengkih.
  14. Siapkan juga 2 of tangkai daun kari.
  15. Sediakan 1/2 cawan of air.
  16. Persiapkan 1 sudu teh of garam.
  17. Persiapkan 1/2 sudu teh of ajinomoto.
  18. Persiapkan 1 cawan of minyak untuk menggoreng.

Dari situ, saya mencari tips untuk membuat Kari Ayam yang sedap. Kemudian goreng pula kentang hingga lembut.angkat dan ke tepi kan. Dengan kuali bekas gorengan tadi kurangkan minyaknya. Tumiskan bawang putih,bawang merah dan halia yang telah ditumbuk kasar.,masukkan daun kari dan serai.tumis sehingga naik bau,masukkan rempah kari yang telah dijadikan pes.

Intruksi cara membuat Ayam Goreng Kari Kering

  1. Gaulkan ayam dengan serbuk kunyit dan secubit garam. Kemudian gorengkan seperti biasa..
  2. Guna minyak yang goreng ayam tadi, tumis kan bawang merah, bawang putih, cili api, daun kari, kayu manis, buah pelaga, bunga cengkih dan bunga lawang..
  3. Satukan rempah kari dengan cili boh, gaul dengan sedikit air. Kemudian masukkan ke dalam bahan tumis tadi. Tumis sehingga pecah minyak..
  4. Masukkan serbuk kunyit..
  5. Masukkan garam dan ajinomoto. Kemudian masukkan ayam goreng..
  6. Gaul sebati. Siap untuk dihidang..

Kali ini Kjee nak kongsi bersama korang semua kari ayam kering ala rendang. Kari ini sedap sangat kalau makan dengan pulut, lempeng, ubi rebus, nasi impit, lemang, pulut kuning, capati, roti canai ataupun dengan nasi. Kjee suka buat kari kering ni di pagi Hari Raya. Resipi ni Kjee guna kreativiti sendiri. Ada jugak yang hari - hari datang makan kari tanpa jemu.

Begitulah pembahasan Ayam Goreng Kari Kering terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan blog ini bermanfaat suport kita dengan cara bagikan postingan artikel situs ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga menandai halaman blog ini dengan judul Ayam Goreng Kari Keringkonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.