'/> Resep gampang Ayam Penyet beserta sambal - Resepi Melayu

Resep gampang Ayam Penyet beserta sambal

Ayam Penyet beserta sambal ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang telah terbiasa mamnfaatkan internet di HP untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Selanjutnya adalah gambar berkaitan dengan Ayam Penyet beserta sambal yang bisa sobat jadikan ide. Kali ni kami mahu berikan anda resepi ayam penyet lengkap satu hidangan bermula dari nasi yang berperisa haruman ayam , ayam goreng penyetnya yang rangup di luar dan lembab di dalam , tempe goreng beserta bahan yang paling penting, sambal penyet yang betul-betul membuatkan selera makan membuak-membuak. BACA DI LINK BARU : Resepi Ayam Penyet Beserta Sambal Ayam Penyet Sedap. Kalau antara kedai yang menawarkan hidangan nasi ayam penyet ni, anda boleh berkunjung ke Restoran Nasi Ayam Penyet Wong Solo dan juga Restoran Dapur Penyet yang banyak terdapat dalam mall.

Ayam Penyet beserta sambal Nasi ayam penyet ini kesedapannya pula banyak bergantung kepada sambalnya, ayamnya yang di perap dengan rempah dan tahu serta tempe yang juga di goreng berempah. Jika kurang sedap rasa sambalnya maka kurang umpph! lah nasi ayam penyet tersebut. Di Johor Bahru ni, banyak kedai makanan yang menghidangkan nasi ayam penyet. kamu mampu membuat Ayam Penyet beserta sambal pakai 22 bahan 6 langkah. Inilah langkah-langkah untuk memasaknya.

Ingredients of Ayam Penyet beserta sambal

  1. Siapkan juga of Sambal penyet.
  2. Persiapkan 2 ulas of bawang putih (dihiris).
  3. Siapkan juga 1 of biji bawang besar (dipotong).
  4. Sediakan 2 of biji tomota (dipotong).
  5. Sediakan 5 of biji cili besar (dipotong).
  6. Siapkan juga of Cili padi (mengikut tahap kepedasan yang anda mahu).
  7. Siapkan juga 1 of sudu besar gula.
  8. Persiapkan 1/2 of sudu besar garam.
  9. Sediakan 1 of sudu ikan bilis.
  10. Persiapkan 1 of sudu udang kering.
  11. Sediakan of Minyak (kuantiti sekadar sesuai dgn bahan2).
  12. Siapkan juga of Ayam penyet.
  13. Siapkan juga of Separuh ayam (di potong 4) atau 4 ketul ayam.
  14. Siapkan juga 3 ulas of bawang putih (diketuk).
  15. Siapkan juga 3 of biji bawang merah (diketuk).
  16. Persiapkan 2 of inci kunyit hidup (diketuk).
  17. Siapkan juga 2 of inci lengkuas (diketuk).
  18. Persiapkan 1 of inci halia (diketuk).
  19. Sediakan 1 of biji limau nipis (ambil air perahan).
  20. Persiapkan 1.5 liter of air.
  21. Sediakan 1 of sudu garam.
  22. Sediakan of Minyak (untuk goreng ayam).

Memang cara membuat sambal penyet memerlukan bahan yang sedikit berbeda dengan sambal yang biasanya kita makan. Tetapi teman-teman bunda cantik tidak perlu khawatir. Sekarang kita akan belajar cara membuat bumbu ayam bakar penyet beserta sambal penyet istimewa buatan sendiri sehingga lebih hemat di kantong. Untuk menggoreng ayam, tauhu dan tempe, mula-mula sekali,toskan ketiga-tiga bahan ini sehingga air kering.

Langkah cara membuat Ayam Penyet beserta sambal

  1. Sambal- Sediakan bahan2 untuk membuat sambal, goreng bahan2 tersebut sekejap (sedikit masak).
  2. Tumbuk/ kisar bahan yg di goreng td (jgn terlalu hancur). Setelah itu tumis bahan yg di tumbuk/di kisar tadi, masukkan garam dan gula. Kacau sehingga masak..
  3. Ayam penyet- Sediakan bahan yg diperlukan, masukkan bahan2 yg diketuk ke dalam periuk berisi air..
  4. Masukkan ayam, garam dan perahan limau nipis ke dalam periuk td, rebus sehingga separuh masak..
  5. Goreng ayam yg direbus sehingga garing..
  6. Hidangkan sambal dan ayam penyet td bersama nasi panas dan ulam. Selamat mencuba. 😊.

Panaskan minyak kemudian goreng ayam hingga garing. Pedasnya sambal ayam penyet sangat cocok bagi Anda pecinta kuliner pedas super gila. Anda pun bisa mematok tingkat kepedasan sendiri. Namun bagi Anda yang tidak menyukai pedas, sambal tersebut juga bisa dimodifikasi agar tidak terlalu membakar lidah. Disajikan bersama nasi hangat, menu satu ini semakin lengkap dengan adanya penambahan mentimun.

Begitulah pembahasan Ayam Penyet beserta sambal terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan blog ini bermanfaat suport saya dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga menandai halaman blog ini dengan judul Ayam Penyet beserta sambalpostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.