'/> Resep praktis Nasi ayam penyet - Resepi Melayu

Resep praktis Nasi ayam penyet

Nasi ayam penyet ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di gadget untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Selanjutnya adalah gambar tentang Nasi ayam penyet yang dapat kamu jadikan wawasan. Resepi Nasi Ayam Penyet, masakan indonesia yang sangat popular dan menjadi kegemaran di Malaysia. Agak remeh untuk menyediakan hidangan ini tetapi sangat berbaloi kerana hasilnya sangat memuaskan dan sangat sedap. Pasti anda sekeluarga akan suka, jika nak makan di luar kos unuk satu hidangan agak tinggi.

Nasi ayam penyet Masukkan air sedikit dan kacau campuran menjadi pekat. Nasi Ayam Penyet adalah makanan khas Indonesia dari daerah Jawa Timur. Pada asalnya makanan ini dibuat dari tempe yang direndam dalam air kaldu dengan bumbu garam dan ketumbar. anda dapat membuat Nasi ayam penyet pakai 20 bahan 4 langkah. Inilah langkah-langkah untuk membuatnya.

Ingredients of Nasi ayam penyet

  1. Siapkan juga 4 of ketul peha ayam.
  2. Siapkan juga 2 of inci lengkuas(di ketuk).
  3. Siapkan juga 2 of halia(di ketuk).
  4. Sediakan 3 batang of serai (di ketuk).
  5. Siapkan juga 3 helai of daun limau purut.
  6. Sediakan 1 of sudu besar garam.
  7. Persiapkan 1/2 of sudu serbuk kunyit.
  8. Sediakan of tepung goreng ayam.
  9. Siapkan juga 1 cawan of tepung beras.
  10. Persiapkan 1/4 cawan of air(ikut kepekatan).
  11. Persiapkan 1 of sudu lada hitam(ditumbuk).
  12. Sediakan 1 of sudu serbuk jintan campur(ditumbuk).
  13. Sediakan 1/2 of sudu garam.
  14. Sediakan of Minyak utk mengoreng.
  15. Siapkan juga of ulaman.
  16. Sediakan of Timun.
  17. Siapkan juga of Salad.
  18. Persiapkan of Tomato.
  19. Siapkan juga of Kacang panjang.
  20. Siapkan juga of Tempe.

Tempe tersebut kemudian digoreng dan setelah masak disajikan dengan sambal. Lama kelamaan makan ini telah di olah, di tambah pula dengan ayam dan ulam-ulaman dan di. Kategori Resepi > Masakan Nasi > Ayam Penyet. Ayam Penyet Inspirasi : Amy@Senang-senang singgahlah Thanks Amy sungguh sedap hingga makan ke tulangnya!!

Langkah cara membuat Nasi ayam penyet

  1. Ayam di cuci bersih.
  2. Rebus ayam,letak air hanya menutupi paras ayam.masukkan lengkuas,halia,serai daun limau purut,garam dan gula.rebus hingga separuh masak..
  3. Toskan ayam yg direbus tadi.buat bancuhan tepung.campurkan kesemua bahan.bancuh jangan terlalu cair(macam adunan utk goreng pisang). Celup ayam kedalam bancuhan tepung.panaskan minyak,goreng hingga ayam masak..
  4. Hidangkan bersama ulaman seperti timun salad tomato dan juga sup.sambal jangan lupa.resepi sambal saya dah post sebelum ni.selamat mencuba..

Ayam penyet (Javanese for smashed fried chicken) is Indonesian — more precisely East Javanese cuisine — fried chicken dish consisting of fried chicken that is smashed with the pestle against mortar to make it softer, served with sambal, slices of cucumbers, fried tofu and tempeh. In Indonesia penyet dishes, such as fried chicken and ribs are commonly associated with Surabaya, the capital. Kalau rasa unik yang melambangkan identiti nasi ayam penyet tidak dapat ditonjolkan atau kurang pada dua bahan ini, boleh dianggap gagal hidangan nasi ayam penyet tu. Ayam Penyet President is a chain of value-for-money casual dining restaurants serving authentic Indonesian cuisine. Ayam Penyet (Penyet Chicken) is an incredibly spicy Indonesian dish that is not for the faint-hearted.

Begitulah pembahasan Nasi ayam penyet terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel situs ini bermanfaat suport saya dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga menandai halaman blog ini dengan judul Nasi ayam penyetpostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.