'/> Resep gampang Nasi Lemak Pandan, Sambal Bilis Dan Ayam Goreng - Resepi Melayu

Resep gampang Nasi Lemak Pandan, Sambal Bilis Dan Ayam Goreng

Nasi Lemak Pandan, Sambal Bilis Dan Ayam Goreng ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di ponsel untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan contoh. Berikutnya merupakan gambar mengenai Nasi Lemak Pandan, Sambal Bilis Dan Ayam Goreng yang bisa kamu jadikan inspirasi. Untuk makan malam hari ini, saya memasak Nasi Lemak dan dimakan dengan Ayam Goreng Berempah, Sambal Ikan Bilis, Gulai Lemak Pedas Perut dan juga telur dadar. Memang bersilat di dapur sebab sampai rumah pun dah agak lewat kerana ada mesyuarat di pejabat petang tadi. BACA DI LINK BARU : Resepi Ayam Masak Kurma Menyelerakan Untuk Suri Rumah Sediakan.

Nasi Lemak Pandan, Sambal Bilis Dan Ayam Goreng Separuh hanya digoreng sebentar dan separuh lagi digoreng garing. Dengan menggunakan minyak yang sama, tumis. Aroma pandan dengan sambal bilis pedas, di tambah pula ayam goreng, telur rebus, timun dan kacang goreng. sudah cukup lengkap rasanya untuk mengalas perut tidak kita seawal pagi mahupun lewat malam. anda dapat memasak Nasi Lemak Pandan, Sambal Bilis Dan Ayam Goreng manfaatkan 34 bahan 5 langkah. Berikut step by step untuk memasaknya.

Ingredients of Nasi Lemak Pandan, Sambal Bilis Dan Ayam Goreng

  1. Siapkan juga of Bahan Untuk Nasi.
  2. Siapkan juga 4 of pot beras.
  3. Sediakan 1 of pot santan pekat.
  4. Persiapkan 4 of pot air pandan (5 helai daun pandan dikisar dengan 4 pot air).
  5. Persiapkan 1/2 of inci halia dihiris.
  6. Persiapkan 2 ulas of bawang merah dihiris.
  7. Sediakan 1 batang of kulit manis.
  8. Sediakan 1 of kuntum bunga lawang.
  9. Siapkan juga 3 of kuntum bunga cengkih.
  10. Persiapkan 1 sudu teh of garam (secukup rasa).
  11. Sediakan 1 sudu makan of minyak.
  12. Sediakan of Bahan Untuk Sambal.
  13. Sediakan 250 gram of ikan bilis (separuhnya digoreng garing).
  14. Persiapkan 1 of labu bawang besar dipotong separa bulat.
  15. Sediakan 1 keping of gula melaka.
  16. Sediakan 1/2 cawan of minyak.
  17. Persiapkan 2 sudu teh of gula (secukup rasa).
  18. Sediakan 1 sudu teh of garam (secukup rasa).
  19. Persiapkan of Bahan Kisar Untuk Sambal.
  20. Siapkan juga 15 of tangkai cili kering.
  21. Persiapkan 1 of labu bawang besar.
  22. Siapkan juga 3 ulas of bawang putih.
  23. Persiapkan 1 of genggam ikan bilis.
  24. Siapkan juga 1 cawan of air asam jawa.
  25. Persiapkan of Bahan Untuk Ayam Goreng.
  26. Siapkan juga 5 of ketul ayam.
  27. Persiapkan 1 sudu teh of serbuk kunyit.
  28. Siapkan juga 1 sudu teh of garam.
  29. Siapkan juga 2 cawan of minyak.
  30. Sediakan of Telur Rebus.
  31. Sediakan 5 of biji telur ayam.
  32. Persiapkan 2 cawan of air (secukupnya).
  33. Persiapkan of Bahan Lain.
  34. Persiapkan 1/2 batang of timun dihiris.

Kini muncul pula nasi lemak versi baru yang di pelopori oleh tukang masak yang juga popular di kalagan pengemar nasi lemak yang tak lain tak bukan. Sekiranya anda sedang mencari resepi tradisi turun-temurun nasi lemak, anda berada di tempat yang betul. Ikut cara memasak nasi lemak ini agar bertambah ilmu masakan anda. Resepi Nasi Tomato dan ayam masak merah.

Langkah cara membuat Nasi Lemak Pandan, Sambal Bilis Dan Ayam Goreng

  1. Nasi Lemak Pandan: Satukan semua bahan-bahan dan masak nasi seperti biasa. Bila nasi dah kering, kacau sebati supaya serata santannya..
  2. Sambal Bilis: Panaskan minyak dan goreng ikan bilis. Separuh hanya digoreng sebentar dan separuh lagi digoreng garing. Dengan menggunakan minyak yang sama, tumis bahan kisar hingga pecah minyak. Masukkan gula melaka. Masak hingga agak kering dan kemudian masukkan bawang besar dan ikan bilis yang digoreng sebentar tadi. Masak hingga sambal agak kering dan bertukar warna kehitaman. Sesuaikan rasa dengan garam dan gula..
  3. Ayam Goreng: Basuh ayam dan lumurkan dengan garam dan serbuk kunyit. Panaskan minyak dan goreng ayam hingga kekuningan..
  4. Telur Rebus: Masukkan air dan telur ke dalam periuk. Rebus anggaran 10 minit. Telur yang telah direbus, direndam di dalam air sejuk anggaran 10 minit supaya senang untuk dikupas, kulitnya tak melekat..
  5. Dah siap. Nasi lemak pandan, sambal bilis, ayam goreng, ikan bilis goreng garing dan hirisan timun. Selamat mencuba..

Sambal Ikan Bilis Lauk Nasi Lemak - Duration:. nasi lemak pandan kukus ayam goreng berempah - Duration: . Resepi Nasi lemak aroma pandan yg di kukus dan sambal legend yg pekat sedap kurang minyak. Selain sambal ikan bilis, saya gandingkan nasi lemak saya hari ini dengan ayam goreng, telur mata, ikan bilis goreng dan timun Jepun. Ayam dilumur garam dan serbuk kunyit dan sebelum digoreng, digolek ke dalam tepung gandum terlebih dahulu. Resepi Nasi Lemak Pandan mudah dan sedap Hye!

Begitulah pembahasan Nasi Lemak Pandan, Sambal Bilis Dan Ayam Goreng terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel website ini bermanfaat suport kami dengan cara share postingan artikel situs ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Nasi Lemak Pandan, Sambal Bilis Dan Ayam Gorengkonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.