'/> Panduan memasak praktis Nasi Kukus Ayam Goreng Berempah - Resepi Melayu

Panduan memasak praktis Nasi Kukus Ayam Goreng Berempah

Nasi Kukus Ayam Goreng Berempah ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di smartphone untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan ide. Berikutnya adalah gambar seputar Nasi Kukus Ayam Goreng Berempah yang dapat kamu jadikan wawasan. resepi nasi kukus ayam berempah boleh menjadi pilihan makanan sedap untuk keluarga anda. apalagi ditambah kuah boleh menambah cita rasa lebih sedap. kemarin saya sudah menulis resepi ayam masak merah simple yang boleh anda jadikan idea menu masak hari ini dan sebenarnya saya dah lama juga tak wat nasi kukus ini. saya hanya memasak bila cuti sahaja.. Nasi Kukus dan Ayam Goreng Berempah memang gandingan yang mantap. Tambah lak makan ngan sambal belacan yg sedap ni.

Nasi Kukus Ayam Goreng Berempah Cara Membuat Ayam Goreng Berempah Yang Sedap Please subscribe masak apa hari ini Credit to zmila_thai •. Ayam Goreng Berempah & Nasi Lemak Kukus Nasi Kukus Ayam Goreng Berempah merupakan menu yang popular di pantai timur iaitu di Pahang, Terengganu dan Kelantan. anda bisa membuat Nasi Kukus Ayam Goreng Berempah memanfaatkan 35 bahan 8 langkah. Inilah langkah-langkah untuk membuatnya.

Ingredients of Nasi Kukus Ayam Goreng Berempah

  1. Persiapkan of Bahan Gulai Daging :.
  2. Persiapkan 200 gm of daging (dipotong nipis).
  3. Persiapkan 1 of biji kentang (dipotong dadu).
  4. Siapkan juga 3 of biji bawang merah (dihiris nipis).
  5. Persiapkan 3 ulas of bawang putih (dihiris nipis).
  6. Siapkan juga of Rempah 3sekawan (1kulit kayu manis, 5biji bunga cengkih & 2kuntum bunga lawang).
  7. Siapkan juga 1/2 of bungkus serbuk rempah kari daging.
  8. Siapkan juga 1 cawan of santan pekat.
  9. Persiapkan 2 cawan of air.
  10. Siapkan juga 4 of sudu besar minyak (unuk menumis).
  11. Siapkan juga 1 keping of asam gelugor (saiz kecil).
  12. Sediakan 2 sudu teh of garam.
  13. Sediakan of Bahan Sayur Tumis Kubis :.
  14. Persiapkan 100 gm of kubis (dihiris nipis).
  15. Persiapkan 1 of biji bawang merah (dihiris nipis).
  16. Siapkan juga 1 of biji bawang putih (dihiris nipis).
  17. Persiapkan 1/2 sudu teh of biji sawi.
  18. Siapkan juga Sedikit of air.
  19. Sediakan 1/2 sudu teh of garam.
  20. Siapkan juga of Secubit garam.
  21. Sediakan of Bahan Ayam Goreng Berempah :.
  22. Siapkan juga 4 of ketul ayam.
  23. Sediakan 1 of biji bawang besar.
  24. Persiapkan 3 ulas of bawang putih.
  25. Persiapkan 1 batang of serai.
  26. Siapkan juga 1 of inci halia.
  27. Sediakan 1 sudu teh of biji ketumbar.
  28. Siapkan juga 5 of sudu besar serbuk kari.
  29. Sediakan 3 of sudu besar serbuk cili.
  30. Siapkan juga 1/2 of sudu besar garam bukit.
  31. Sediakan 1 of sudu besar tepung jagung.
  32. Persiapkan 1 of tangkai daun kari.
  33. Sediakan of Bahan Nasi :.
  34. Sediakan 2 cawan of nasi putih.
  35. Siapkan juga 1 helai of daun pandan.

Kaedah ini untuk mendapatkan ayam goreng yang rangup tapi berjus didalam. Untuk dapatkan serat yang garing, bila dah siap goreng semua ayam, ambilserdak-serdak yang tinggal dan goreng dengan api sederhana. Masa tengah goreng tu, kacau-kacauserdak supaya tidak bergumpal atau berketul. yam goreng berempah terdiri daripada ayam biasa, ayam kampung, dan ayam dara. Resepi Ayam Goreng Berempah yang sangat sesuai dihidangkan bersama nasi minyak atau nasi lemak.

Intruksi cara membuat Nasi Kukus Ayam Goreng Berempah

  1. Hakak guna nasi putih biasa sahaja (yang dimasak guna periuk nasi) kemudiannya dikukus seketika di dalam periuk pengukus dengan daun pandan. Tujuannya untuk mendapatkan aroma daun pandan..
  2. Gulai Daging : Daging dan kentang direbus (hakak buat macam ni untuk mudahkan kerja memasak gulai nanti).
  3. Tumiskan bawang merah, bawang putih, rempah 3sekawan dan daun kari sehingga naik bau. Masukkan rempah kari daging dan masak sehingga pecah minyak..
  4. Masukkan daging dan kentang direbus tadi. Masukkan air, santan dan asam keping. Masak sehingga mendidih dan pecah minyak. Perasakan dengan garam. Tutup api dan sejukkan seketika..
  5. Sayur Tumis Kubis : Tumis bawang merah dan bawang putih sehingga naik bau. Masukkan kubis, biji sawi dan air. masak sehingga mendidih. Perasakan degnan garam. Gaul sebati dan tutup api..
  6. Ayam Goreng Berempah : Bawang besar, bawang putih, serai, halia dan biji ketumbar dikisar halus. Kemudian dituangkan ke dalam mangkuk berisi ayam. Masukkan serbuk kari daging, serbuk cili, sebuk kunyit, garam, tepung jagung dan daun kari. Gaul sebati dan perapkan seketika. Saya perap dalam 30minit macam tu (jika nak perap lebih lama pun boleh je tiada masalah).
  7. Goreng sehingga garing. Angkat dan toskan minyak..
  8. Cadangan Hidangan : Nasi putih kukus boleh dihidangkan dengan gulai daging, sayut tumis kubis, ayam goreng berempah. Sebagai penyedap rasa, boleh tambah sambal belacan dan ulam timun. Selamat mencuba 😊.

Sedap juga jika dimakan bersama nasi putih yang panas begitu sahaja. Apa yang paling istimewa tentang resepi ini ialah serai yang ditumbuk berasingan menjadikan tekstur serdak dan bertali serta rangup apabila digoreng. Lagi banyak serai, lagi sedap dan wangi ayam gereng berempah ini. Kejora Ayam Goreng Berempah serves Malaysian cuisine. It is located in Taman Seri Cempaka, Melaka.

Begitulah pembahasan Nasi Kukus Ayam Goreng Berempah terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel blog ini bermanfaat suport saya dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Nasi Kukus Ayam Goreng Berempahpostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.