'/> Tutorial memasak gampang Ayam Halia Sedapnya Amboi - Resepi Melayu

Tutorial memasak gampang Ayam Halia Sedapnya Amboi

Ayam Halia Sedapnya Amboi ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di HP untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan contoh. Selanjutnya merupakan gambar mengenai Ayam Halia Sedapnya Amboi yang dapat sobat jadikan inspirasi. Watch Queue Queue The next video is starting stop. Menu berbuka hari ni ayam masak halia. Buat untuk sahur pun boleh ni sebab senang je.

Ayam Halia Sedapnya Amboi Bole buat selalu kalau nak buang banyak angin. Dalam resepi ni saya gunakan cili padi. Resipi Sambal Halia homemade ala restoran Nasi Ayam yang sangat sedap, mudah dan sesuai disediakan untuk santapan suami dan anak-anak. anda sanggup membuat Ayam Halia Sedapnya Amboi memanfaatkan 11 bahan 4 langkah. Inilah cara anda untuk memasaknya.

Ingredients of Ayam Halia Sedapnya Amboi

  1. Persiapkan of Ayam seekor basuh bersih dan dipotong kecil.
  2. Sediakan of halia 1-2 inci(saya suka letak lebih sikit)*.
  3. Siapkan juga of bawang besar sebiji*.
  4. Sediakan 10 ulas of bawang putih(ikut suka selalu letak lebih)*.
  5. Siapkan juga 1-2 batang of serai yang diketuk(tak letak pun boleh).
  6. Siapkan juga of Lada hitam 1-2 sudu.
  7. Persiapkan of Cilipadi jika nak pedas.
  8. Sediakan 1 of sudu besar Asam jawa Adabi.
  9. Sediakan of Garam secukup rasa.
  10. Persiapkan 1-2 of sudu Serbuk kunyit atau kunyit hidup.
  11. Sediakan of Bahan bertanda * dimayang halus.

Bagi penggemar masakan Cina, tengok gambar pun dah boleh dibayangkan akan kesedapan hidangan tersebut. Kali ini dikongsikan tiga masakan asli Cina yang sangat sedap dan mudah dibuat iaitu Ayam Masak Bijan, Deep Fried Shimeji Mushroom With Salted Egg Yolk dan Ayam Masak Kiub Halia Bersama Madu. Ayam vanggey, merupakan antara menu yang cukup digemari oleh semua tidak kira Melayu, Cina atau India. Kali ini, kami akan kongsikan resipi istimewa ayam vanggey yang telah dikongsi oleh Rani Genga.

Intruksi cara memasak Ayam Halia Sedapnya Amboi

  1. Gaul ayam dengan asam jawa, saya guna asam jawa Adabi tu dalam satu sudu besar. Biarkan kejap tak perlu bilas kemudian gaul ayam dengan garam dan kunyit(serbuk/hidup).
  2. Panaskan kuali dan masukkan ayam tadi dengan bahan-bahan yang telah dimayang ke dalam kuali boleh tambah air. Air boleh letak sikit atau lebih terpulang..
  3. Biarkan seketika sehingga mendidih boleh masukkan garam(jika perlu) dan lada hitam.Kalau rasa nak ketuk cilipadi campak sebiji dua pun boleh terpulang tapi nanti pedas budak-budak tak suka pulak..
  4. Kecilkan sedikit api dan biarkan seketika hingga ayam masak elok. Kalau nak berkuah boleh lebihkan air.Kalau tidak biar je dia pekat kering gitu, adoi sedapnya makan dengan dengan nasi panas-panas..

Dari air tangan seorang wanita yang disangka lembut menghayun buaian menggoncang kuali mencipta nasi ayam. Tidak kiralah anda guna ayam ke, daging, makanan laut atau belut. Kuah berperisa yang separa pekat dan dicampur dengan pelbagai sayur-sayuran ini ternyata digemari ramai. Makan acap kali pun tak terasa muak. Jom cuba menu mudah ni hari ni.

Begitulah pembahasan Ayam Halia Sedapnya Amboi terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel website ini bermanfaat suport kami dengan cara share postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Ayam Halia Sedapnya Amboikonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.