'/> Resep gampang Begedil ayam - Resepi Melayu

Resep gampang Begedil ayam

Begedil ayam ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di ponsel untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan contoh. Selanjutnya adalah gambar tentang Begedil ayam yang bisa kamu jadikan ide. Resepi hari ni saya tunjukkan cara untuk membuat begedil ayam yang sedap dan tidak pecah bila digoreng. Begedil adalah menu sampingan yang akan membuka selera makan anda dengan masakan-masakan seperti Soto, Bihoon sup, Nasi lemak atau Mee goreng. Saya memang suka makan begedil samada dimakan dengan soto atau dengan nasi biasa.

Begedil ayam Begedil boleh dimakan sebagai camilan atau dimakan bersama soto dan sejenis makanan. Resipi Begedil Ayam yang sangat mudah dimasak dan sangat sedap. Che Nom sediakan begedil ayam ni untuk dihidangkan bersama soto ayam, sebabnya tak sedaplah soto kalau tak ada begedil. anda mampu memasak Begedil ayam memakai 7 bahan 4 langkah. Berikut step by step untuk memasaknya.

Ingredients of Begedil ayam

  1. Persiapkan 2 of biji kentang (besar).
  2. Sediakan 1 of biji bawang besar.
  3. Persiapkan 150 of grm dada ayam dicincang.
  4. Persiapkan 1 of sk lada putih.
  5. Siapkan juga 1 of tangkai daun sup.
  6. Siapkan juga 1 of sk garam.
  7. Siapkan juga 1 of biji telur.

Begedil ayam atau daging semestinya antara sajian yang menjadi kegemaran ramai. Selain dijadikan pelengkap dalam sajian Soto, Lontong dan sebagainya, Begedil Ayam ini juga sedap dimakan begitu. Biasanya dihidangkan saat lebaran bersama opor ayam dan ketupat. Azie Kitchen: Ayam Masak Merah Yang Paling Best.

Intruksi cara membuat Begedil ayam

  1. Kentang di kupas dan digoreng. Kemudian di lenyek/tumbuk menggunakan lesung batu..
  2. Kemudian tumis bawang merah sehingga wangi. Kemudian masukkan ayam..
  3. Satukan semua bahan (kentang, Ayam dan bawang yang telah digoreng). Masukkan daun sup, lada putih dan garam.gaul supaya sebati. kemudian bulat bulat kan adunan. Tekan supaya padat..
  4. Pecah kan telur masukkan garam. Celup begedil yang dibulatkan tadi. Goreng sehingga kekuningan. siap..

BEGEDIL AYAM Maaf bt msa skrg utk menu ini hnya tempahan d THONEH shj. Begedil ( malaysian and brunei famous evening snacks ) Nowadays there is lots of variation in dping this recipe. Begedil, a Malay style fried potato patty made with mashed potatoes, spices and Chinese celery. Panaskan minyak dan tumis bawang tumbuk atau kisar hingga kekuningan. Masukkan isi ayam dan biar hingga masak.

Begitulah pembahasan Begedil ayam terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan blog ini bermanfaat suport kami dengan cara bagikan postingan artikel situs ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Begedil ayamartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.