'/> Resep mudah Ayam Goreng HALIA - Resepi Melayu

Resep mudah Ayam Goreng HALIA

Ayam Goreng HALIA ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya sobat. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di smartphone untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan contoh. Next adalah gambar tentang Ayam Goreng HALIA yang bisa kalian jadikan wawasan. Gaul ayam bersama garam dan kunyit kemudian goreng separuh masak. Masukkan kembali ayam yang digoreng separuh masak tadi. Pagi kami menpunyai menpunyai mesyuarat secara online menggunakan aplikasi Teams.

Ayam Goreng HALIA Selain itu, penggunaan halia juga sangat elok untuk sesiapa yang selalu mempunyai perut kembung, dan ingin membuang angin dalam badan. Sebut saja pasal ayam goreng, boleh dikatakan semua orang suka makan. Tak kiralah anak kecil ataupun yang dewasa. kamu dapat membuat Ayam Goreng HALIA gunakan 15 bahan 5 langkah. Berikut step by step untuk memasaknya.

Ingredients of Ayam Goreng HALIA

  1. Persiapkan 500 gm of Paha Ayam/4 ketul,di cuci bersih dan toskan.
  2. Sediakan 50 gm of Halia di parut.
  3. Siapkan juga 30 gm of Lengkuas muda di parut.
  4. Persiapkan 1 batang of serai diketuk.
  5. Sediakan of Secukup Garam.
  6. Siapkan juga of Secukup Chicken Cube Non MSG.
  7. Sediakan 1/4 tsp of Lada sulah.
  8. Persiapkan 250 ml of Air.
  9. Siapkan juga of Secukup Minyak untuk menggoreng Ayam.
  10. Sediakan of 👉 Bumbu kisar.
  11. Sediakan 5 Ulas of Bawang Putih.
  12. Persiapkan 2 Ulas of Bawang Merah kecik.
  13. Siapkan juga 20 gm of Halia.
  14. Persiapkan 15 gm of Kunyit hidup di bakar.
  15. Siapkan juga 1 tsp of Biji Ketumbar.

Sebenarnya ada macam-macam cara nak goreng ayam ni selain menggoreng dengan kunyit macam kita biasa buat. Salah satu resepi ayam goreng yang semakin mendapat perhatian di Malaysia akhir-akhir ini dah tentulah ayam goreng pedas korea atau Yangnyeom […] Ayam goreng halia ini saya sediakan untuk anak anak saya. Mereka suka makan masakan yang berciri moden macam ni. Masakan yang guna bahan simple simple dan tidak berempah.

Intruksi cara memasak Ayam Goreng HALIA

  1. Sediakan bahan-bahan, kisarkan sehingga halus Bumbu kisar.
  2. Satukan kedalam kuali, Paha Ayam,bumbu Kisar,serai,lada sulah,garam, chicken Cube, Lengkuas Daun Halia yang telah di parut,gaulkan sehingga sebati, dan biarkan selama 15 Minit. kemudian tuangkan air.
  3. Tutup dan rebus ayam dengan api sederhana sehingga,kering dan ayam lembut. Panaskkan Minyak Sayur, kemudian Goreng ayam hingga golden brown. Angkat ayam dan toskan..
  4. Ayam Goreng HALIA Ready to Serve.... Enjoy 🤤🤤🤤 Hidangkan dengan Nasi Putih, Sambal, dan ulam..
  5. Selamat mencuba dan semoga bermanfaat 😘😘😘.

Guna halia muda banyak banyak lagi sedap. Lihat juga resipi untuk Ayam Kukus Halia Chinese Style, Ayam goreng masak halia Assalamualaikum. Menu berbuka hari ni ayam masak halia. Buat untuk sahur pun boleh ni sebab senang je. Sempat la nk masak pepagi tu kan.

Begitulah pembahasan Ayam Goreng HALIA terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel situs ini bermanfaat suport saya dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga menandai halaman blog ini dengan judul Ayam Goreng HALIApostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.