'/> Resep mudah Ayam masak kicap berapi - Resepi Melayu

Resep mudah Ayam masak kicap berapi

Ayam masak kicap berapi ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang telah terbiasa mamnfaatkan internet di gadget untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan inspirasi. Seterusnya adalah gambar seputar Ayam masak kicap berapi yang bisa Anda jadikan wawasan. Resepi Nasi Tomato dan ayam masak merah Di situ rakan blogger saya di Engineers Love Cooking beri komen yang jika diletak susu pekat dan sedikit lada hitam menjadi Ayam Masak Black Rose. Pagi semalam semasa ke masjid, tanya hubby apa nak masak ayam tapi dia hanya mendiamkan diri bila saya menyebut Kari Ayam atau Ayam Masak Merah.

Ayam masak kicap berapi Masak kicap kosong kerana tidak diletakkan cili kisar atau serai atau kulit kayu manis pun. Resepi Ayam Masak Kicap Berkuah Paling Ringkas Dan Sedap. Sebenarnya ada banyak versi nak masak kicap nih. kamu bisa memasak Ayam masak kicap berapi pakai 11 bahan 7 langkah. Berikut step by step untuk memasaknya.

Ingredients of Ayam masak kicap berapi

  1. Siapkan juga of Setengah ekor ayam.
  2. Sediakan 1 ulas of bawang besar.
  3. Sediakan 4 ulas of bawang kecil.
  4. Persiapkan 2 ulas of bawang putih.
  5. Sediakan 1 inchi of halia muda.
  6. Persiapkan of Air asam jawa.
  7. Persiapkan of Kicap masin.
  8. Persiapkan of Kicap manis.
  9. Persiapkan 1 of sudu besar lada hitam halus.
  10. Siapkan juga of Cili padi.
  11. Sediakan of Tomato.

Tapi untuk orang Johor macam Dya, mama selalu masak kicap jenis simple je. Tapi, berlainan pulak situasi lepas kahwin. Keluarga mertua punya cara masak tu agak berbeza. Ada beberapa rempah diorang akan masukkan.

Langkah cara memasak Ayam masak kicap berapi

  1. Goreng ayam yang telah digaul dengan kunyit dan garam sehingga sedikit garing..
  2. Kemudian,ketepikan ayam goreng..
  3. Tumbuk kasar bawang besar, bawang kecil, bawang putih dan halia..
  4. Tumis dengan sedikit minyak bahan yang telah ditumbuk sehingga naik bau..
  5. Masukkan air asam jawa yg telah dibancuh dengan air.
  6. Masukkan kicap manis dan kicap masin..
  7. Masukkan ayam. Seterusnya lada hitam, tomato dan cili padi. Siap.

Tumis bahan tumbuk hingga naik bau. Masukkan cili kisar dan masak hingga pecah minyak. Tambah gula garam serbuk perasa dan kicap. Lihat juga resipi untuk Ayam masak kicap berapi, Kaki ayam masak kicap Resepi Daging Masak Kicap Berapi. Ayam kecap panggang served in a buffet in Jakarta.

Begitulah pembahasan Ayam masak kicap berapi terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan blog ini bermanfaat suport kami dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Ayam masak kicap berapipostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Link copied to clipboard.